zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf redenen waarom workshops werken

Door: Peter Siks,   03-09-2009,   13:44 uur
 

Een veranderaar heeft verschillende tools waarmee h/zij verandering kan initiëren en bestendigen. Een steeds vaker gebruikte tool is de workshop. Waarom? De workshop is een uitermate effectieve manier om mensen tot nieuwe inzichten te laten komen, draagvlak te creëren of om tot beslissingen te komen.

Wat is een workshop


Een workshop is een bijeenkomst waarbij mensen actief deelnemen en gezamenlijk – vaak creatief - werken aan vooraf gedefinieerd doel. Ondanks de ruimte voor creativiteit is er wel degelijk sprake van een gestructureerd geheel. De workshop wordt geleid door een (externe) facilitator. De duur kan variëren van een uur tot enkele dagen.  

Wanneer te gebruiken
Workshops zijn vooral goed te gebruiken als er behoefte is aan: samenwerking, het bereiken van consensus, het creatief vermogen van een groep of het versterken van draagvlak binnen een groep. Concrete situaties waarin workshops hun waarde hebben bewezen zijn: het (her)ontwerpen van een bedrijfsproces, het ontwikkelen van een nieuw product/dienst of hoe op operationeel niveau vorm geven aan de nieuwe strategie.

De 5 redenen waarom workshops werken

1.   
Doen
Mensen leren het beste door te doen. Juist het feit dat mensen in een workshop actief participeren in plaats van passief te luisteren verhoogd het (leer) effect significant.

2.    Creativiteit
Acht weten meer dan één. De workshop is bij uitstek de plek om geïnspireerd te raken door de andere deelnemers. De veilige omgeving van een workshop kan een uitermate sterke boost geven aan de (groeps) creativiteit.

3.    Samenwerken
Vaak winnen workshops aan kracht door de aanwezigheid van deelnemers uit de verschillende organisatieonderdelen. Bij het inrichten van een bedrijfsproces is het dikwijls verbazingwekkend hoeveel er bereikt wordt als tijdens de workshop bijvoorbeeld Sales, Operations en Compliance nu eens echt samenwerken.

4.    Commitment
Juist omdat er samen gewerkt is om tot een resultaat te komen draagt bij aan een sterk gevoelde verantwoordelijkheid voor dat resultaat. Bij een goede workshop zijn alle deelnemers verantwoordelijk en gedragen zich daar ook naar.

5.    Fun
Workshops bieden vaak de gelegenheid om in creatieve werkvormen anders naar zaken te kijken of mee om te gaan. Dit, samen met de positieve energie die in een groep ontstaat, leidt tot een hoge ‘fun-factor’ bij de deelnemers. Goede workshops zijn gewoon leuk om aan deel te nemen!

Aandachtspunten

Maar is het dan zo dat de workshop een wondermiddel is? Een soort Haarlemmerolie die goed voor alles is? Nee, dat is niet het geval. Er zijn wel een aantal punten  die aandacht vragen voor een zo goed mogelijk (blijvend) effect van workshops.

Vervolg geven
o    Een workshop organiseren omdat het trendy is heeft niet veel zin. De organisatie moet wel bereid zijn de uitkomsten van een workshop serieus te nemen en daar daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Er is geen grotere domper voor de deelnemers dan een inspirerende en energie gevende workshop waar niets mee gedaan wordt.

Voorbereiden
o    Het voorbereiden van een goede workshop kost tijd. Een uitgekiende 1-dag workshop kan tot 5 dagen voorbereiding kosten. Regelmatig wordt hier te weinig tijd voor vrijgemaakt met vaak teleurstellende resultaten als gevolg.

Functioneren in groepen
o    Workshops kunnen een setting zijn waarin niet iedereen optimaal functioneert. Groepen blijven voor sommige deelnemers een intimiderende context.

Beslissers
o    Zijn alle betrokkenen ook bereid aanwezig te zijn? Afgezien van volle agenda’s zijn er soms ook belangen die haaks staan op de doelstellingen van een (transparante) workshop.

Groepsgrootte
o    Afhankelijk van de de doelstellingen ligt het optimale aantal deelnemers vaak tussen de 6 en 15. Er is dan nog steeds ruimte voor de persoonlijke inbreng (en toelichting) terwijl de groep groot genoeg is de kracht van de groepsdynamiek – of groepsenergie – optimaal te benutten.

Kortom, workshops zijn een uiterst krachtige manier van werken waarmee in verandertrajecten veel bereikt kan worden. Maar er moet wel nagedacht worden over het hoe en waarom. En hoe de valkuilen te vermijden…

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
poll
Workshops zijn nieuwerwetse onzin. Ga toch aan de slag.
 
helemaal eens met de stelling
Zit wel een kern van waarheid in
Communiceert deze man nog met kleitabletten?
Geheel oneens; workshops werken!
 
 
 
Over de auteur:
Peter Siks, initiatiefnemer van www.simpelveranderen.nl. Dit is een netwerkorganisatie die organisaties ondersteunt bij effectief veranderen door middel van training, workshops en advies.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
roland roos  |   | 
4-09-2009
 | 
09:55 uur
Geheel eens.
Met als toevoeging, dat er hele mooie trainingen zijn om Workshops te leren geven, en mooie sticky board kits.
Zet er wel een Workshop enabled leider bij. Dat is wel cruciaal. Huur hem anders in.

Als laatste, is het ook een heel mooi medium om wensen/eisen in kaart te brengen, bijvoorbeeld bij design workshops. Waar moet iets aan voldoen? Daarvoor zijn dedicated Workshop formats bedacht. Gebruik deze, in plaats van je eigen freubels.
Paul Joosten  |   | 
7-09-2009
 | 
11:36 uur
Beste Peter,

Ik kan me helemaal vinden in je artikel.
Erg goed uiteengezet waarom workshops juist een krachtig middel zijn om bewustwording te creeren.

Normaliter, heb ik nog weleens wat toe te voegen, maar in dit artikel heb je naar mijn idee alles toegelicht.

Complimenten !

Paul
Linda Rijkes  |   | 
7-09-2009
 | 
21:20 uur
Beste Peter,
Een duidelijk artikel in klare taal.
Initiëren en bestendigen zijn twee verschillende dingen. Het is mijns inziens dus zeer juist dat je 'vervolg geven' aan de uitkomsten van een workshop benoemt als aandachtspunt.

Linda
Dobbelaere David  |   | 
8-09-2009
 | 
09:02 uur
Beste Peter,
Bedankt voor dit artikel.
Wat, Waarom, Waneer, Aandachtspunten en Succes factoren ''to the point'' beschreven.

Misschien een idee voor een volgend artikel: Fysieke workshop vs. virtuele workshops ?

David
Lynda de Jongh  |   | 
15-09-2009
 | 
16:16 uur
Hallo Peter,

Je betoog is helder en door haar eenvoud krachtig. Wat ik zou toevoegen is dat workshops niet alleen gaan om groepsontwikkeling en gezamelijke vraagstukken maar dat het ook kan gaan om individueel leren binnen een groep en vanuit de kracht van een groep. Voor de rest is je stuk volgens mij volledig.

Hartelijke groet,

Lynda
Ellen  |   | 
16-09-2009
 | 
10:37 uur
Als workshopleider kan ik hier volmondig mee instemmen, ook met de aanvulling van Lynda. Juist in een groepsworkshop kun je veel over (en voor) jezelf leren.

Fijn dat je de voorbereiding apart belicht. Dat wordt nog weleens gebagatelliseerd.

Groet,
Ellen

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10