In zijn salesblog met de titel ‘WAKE-UP CALL: 1 van 12 tips voor dips: doe gewoon’ zegt Guido Thys dat u al die dingen die u volgens de experts nu moet doen, altijd al had moeten doen. Daarin heeft Guido gelijk. Hij heeft het prachtig verwoord, dat is hem wel toevertrouwd. Maar hij begaat ook een vergissing. Het is niet minder van hetzelfde. Er is wel degelijk iets veranderd.
In een reactie op de blog van Guido, maakt Anthony de vergelijking met het weer. Hij zegt met zoveel woorden: "Je weet dat recessies een onderdeel zijn van het economische leven. Ze horen er net zo bij als de wisseling van de jaargetijden." Het is een leuke vergelijking. Jammer dat Anthony hem niet helemaal uitwerkt.
Wat is er anders?
Laten wij eventjes stilstaan bij de vergelijking van Anthony. Hoe kleedt u zich in de winter? Als u bent zoals ik, trekt u een warme jas aan. In de zomer moet u er niet aan denken om een dikke jas te dragen. Dan gaan de kleren uit.
Wat doen mensen aan het einde van de zomer, als de eerste koele herfstdagen zichzelf aankondigen? Dan is er een aardige kans dat u meteen een warme pullover aantrekt, ook al is het nog een graadje of 15 met een lekker zonnetje. U vindt het kil. U was aan warmer weer gewend.
Het omgekeerde verschijnsel doet zich in het voorjaar voor. Als het dan ‘al’ 15 graden is met hetzelfde zonnetje, gaan de warme kleren uit! Heerlijk! U voelt het wel aan, ik zet het maar eventjes naar in vette letters:
Andere omstandigheden, vereisen ander gedrag. Mensen raken snel aan de omstandigheden gewend en gedragen zich er naar. Warme jas in de winter, luchtig t-shirt in de zomer. Lekker veel geld uitgeven als de economie op volle toeren draait en voorzichtig zijn met de centjes als de economie tegen zit.
Wat ziet hij over het hoofd?
Wat Guido onderschat is de manier hoe mensen tegen risico’s aankijken. In slechte tijden vertonen mensen risicomijdend gedrag.
De banken durven plotseling geen geld meer uit te lenen. En de mensen zien af van dure aankopen, omdat ze de risico’s te groot vinden. De angst regeert.
Waarom kopen mensen op dit moment geen huizen? Ze zijn bang dat de prijzen nog verder dalen. Dus wachten ze af. Ze mijden risico's. Auto's? Idem dito.
Er is dus wel degelijk iets aan de hand. En deze nieuwe situatie, vereist dus andere maatregelen. In dat opzicht slaat Guido de plank mis.
In een ander opzicht heeft hij natuurlijk groot gelijk. Veel van de door de goeroes voorgestelde ideeën zijn niet nieuw. Mensen en bedrijven hadden dat altijd al moeten doen.
Maar wat Guido zegt: "Het beste advies is dus eigenlijk geen advies. De beste actie is dus eigenlijk geen actie." en een paar regels verder "back to basics" is écht te kort door de bocht. Niets doen is zelfmoord.
Wat dan wel?
In de komende weken zal ik een aantal strategieën doornemen. Eerst enkele strategieën die niet werken en dan reik ik u ideeën aan waarmee u de recessie zelfverzekerd tegemoet treedt. En ik beloof Guido dat ik zal afwijken van de platgetreden paden. Word vervolgt...
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
ik kijk uit naar je bijdragen de komende weken!
De hoofdstelling van mijn boek is dat ik nergens -niet op het internet en niet in de pers- adviezen gevonden heb die niet eveneens opgaan tijdens economisch betere tijden. Meer nog, het is bewezen dat organisaties die deze adviezen bij goed weer wél opgevolgd hebben, veel minder last van recessies hebben en zelfs groeien. Rechtlijnig tijdens een recessie en exponentieel daarna.
Deze tips -die tot 5 raadgevingen samengevat kunnen worden- heb ik in mijn boek grondig doorgelicht en tweevoudig geherformuleerd:
- eenmaal voor bedrijven bij wie achterstallig onderhoud gepleegd moet worden
- en eenmaal voor bedrijven die al goed zitten maar nog steeds beter kunnen.
Geen onderscheid in termen van economische omstandigheden maar van verstandig management.
Daarom: verras mij (en de rest van de wereld)met advies dat uitsluitend opgaat bij een economische neergang!
Guido Thys
|
|
11
-
12
-
2008
|
21
:
45
uur
Michel,
nog even aanvullend. Je vergelijking met seizoenskleding is bijzonder poëtisch. Alleen loopt ze zo mank als een vergiet. Zie mijn reactie bij mijn blogpost. Klik hier.
@Guido Thys. De 'klik hier'werkt niet helaas. Ik heb op uw website gezocht maar kon het niet vinden. Wilt u de link a.u.b. volledig C/P in het artikel? Ben erg benieuwd naar uw reactie.
Het is niet omdat het nu moeilijke economische tijden zijn dat de primaire drijfveren en motivaties van mensen veranderen. Die blijven dezelfde.
Alleen ligt de focus vandaag nog meer op het vermijden van ''pijn'': onzekerheid, verlies,...
Op een positieve manier daarop inspelen kunnen we door meer dan in betere tijden de nadruk te leggen op vertrouwen en zekerheid.
Wanneer alles goed gaat, nemen mensen al sneller een klein risico. En zoeken ze meer naar plezier.
Vandaag beleven we de andere kant van de medaille. Voor verkopers hoeft het daarom niet moeilijker te gaan. De focus ligt wel anders.
W
|
|
19
-
12
-
2008
|
18
:
02
uur
Hi heren,
ik denk, als het een eerlijk en goed produkt is mensen altijd nog wel een risico durven te nemen, ook in bad times.
Er zijn mensen die in de winter zonder jas lopen en er zijn die die in de zomer een trui aan hebben, DUS? Gewoon doorgaan en VERKOPEN!!
grtz Wil
PS: ivm. risico nemen!! Zoek nog investoren voor een bedrijf in expansie,JA in Ghana Afrika .Tel.nr.00233246247178. IK NEEM RISICO, OOK NU!!!!