Het koop- en verkoopproces speelt zich steeds vaker op het internet af. Het is tegenwoordig zelfs zo dat, als je geen website hebt, je niet serieus wordt genomen en je ook totaal niet meer meetelt. Bedrijven die geen gebruik maken van sociale media, als onderdeel van hun marketingstrategie, laten kansen liggen om met hun markt in contact te komen en om leads te kunnen genereren.
Als je dit leest zal je misschien zeggen: ’Dit verhaal is aan mij niet besteed want ik heb een website en ben actief op de belangrijkste sociale media.’ Mooi, maar leg mij dan eens uit waarom nog zoveel ondernemer het voor potentiële kopers zo moeilijk maken om contact met ze op te nemen.
Spoorzoekertje Het behoort tot mijn werk om de markt af te zoeken naar potentiële kopers van mijn producten en diensten en om nieuwe leveranciers te vinden. Uiteraard ga ik, als mijn persoonlijke netwerk geen namen kan noemen, spoorzoekertje spelen op het web. Ik verbaas me er dan telkens weer over hoeveel bedrijven onvoldoende contactgegevens opnemen die gemakkelijk te vinden zijn. Probeer maar eens in 1 klik een telefoonnummer op een site te vinden of op de openingspagina een zogenaamde ‘call to action’ knop aan te treffen.
Het wordt soms nog lastiger om een e-mailadres te achterhalen omdat je nog te vaak alleen maar een aanvraag- of contactformulier tegenkomt en geen e-mailadres. Natuurlijk, ik weet ook wel dat veel bedrijven daarmee spam willen voorkomen, maar dat is op een simpele manier op te lossen.
Tip 1: Als je zakelijk gebruik maakt van sociale media als Linkedin en Twitter doe je dat om jezelf goed te kunnen profileren en om het opnemen van contacten uit te lokken. Wat schets mijn verbazing? Miljoenen ondernemers en hun medewerkers hebben wel een profiel op de sociale media maar je zoekt daar ook vaak tevergeefs naar contactinformatie als een telefoonnummer of e-mailadres.
WMUHZMOVUTK? ‘Waarom maakt u het zo moeilijk om van u te kopen?’ is een vraag die veel ondernemers eens aan zichzelf moeten stellen om er achter te komen hoe toegankelijk zij eigenlijk zijn voor potentiële kopers. Immers, zakendoen is communiceren met de KGB (Kopers, Gebruikers,Beïnvloeders) en met leveranciers. Waarom wordt dan de belangrijkste regel van de communicatie geweld aangedaan; het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken om contact op te nemen? Snappen ondernemers dan niet dat ongeduldige standjes zoals ik al snel afhaken als ze niet snel vinden waarnaar ze zoeken zoals een telefoonnummer, een contactpersoon of
e-mailadres?
Tip 2:
Nog teveel ondernemers weten niet eens dat er een aantal wettelijke eisen aan digitale communicatie vastzitten. Om te weten of je website en email aan de wettelijke eisen voldoet, doe je er verstandig aan om die eens te controleren op de volgende gegevens:
De officiële bedrijfsnaam
Het vestigingsadres (dus geen postbusnummer!)
Contactgegevens (Hier mag wel een postbus worden genoemd) zoals telefoonnummer, e-mailadres en, als die nog niet in het museum staat, het nummer van de fax.
Inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel
Het BTW-nummer als je een webshop exploiteert
Als je bent aangesloten bij een beroepsvereniging, de naam van de beroepsvereniging en een link naar de website van de vereniging.
Maakt het potentiële klanten gemakkelijk door de contactgegevens bovenaan in de menustructuur van je website onder te brengen onder een duidelijke knop ‘Contact’. Meestal zoekt men aan de rechter bovenkant van je website. Zet ook de icoontjes van de sociale media die je gebruikt, ook bovenaan de openingspagina.
Een button ‘Contact’ suggereert dat er contact kan worden gelegd. Controleer deze pagina dan ook even op de voorgaande contactgegevens.
Mensen doen zaken met mensen
Ik zie nog teveel pagina’s op websites waar je alleen maar kale tekst tegenkomt. Bezoekers haken dan als regel snel af omdat er meer behoefte blijkt te zijn aan foto’s, video’s en andere vormen van illustratie. Het bewijs daarvoor is de populariteit van de sociale media die uitsluitend gericht zijn op het delen van foto’s en video’s. Denk daarbij aan Instagram, Pinterest, Facebook, Flickr en niet in de laatste plaats YouTube. Ook foto’s en video’s op Twitter, Google+, Linkedin en Whatsapp spelen een belangrijke rol in het trekken en vasthouden van de aandacht.
Tip 3: Waar veel websites aan mank gaan is, dat er vaak geen foto’s staan afgebeeld van medewerkers in sleutelposities. Hebben bepaalde medewerkers veel contact met kopers, dan is het verstandig om hun foto af te beelden met naam en functie. Bellers krijgen daardoor een bredere indruk van het bedrijf waarmee ze zaken doen en het heeft ook nog eens als voordeel dat, als men weet met wie men praat, er sneller een positieve klik kan worden gemaakt; je bedrijf krijgt een persoonlijker gezicht en dat bevordert de communicatie.
Over de auteur: Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Penverzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.
Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten.