Onlangs verscheen de Golden Age index 2016 van PwC waarin werd berekend dat, als 32 OESO-landen beter gebruik zouden maken van 55+ werknemers, er 2,6 biljoen euro bespaard kan worden op allerlei vormen van uitkeringen en er aanzienlijk meer belastinggelden in de staatskassen zouden vloeien.
Nederland blijft hopeloos achter bij het inzetten van 55 plussers. We komen van de 32 onderzochte landen niet veel verder dan een schamele 21ste als het gaat om het van de economische kracht van deze doelgroep.
Kortzichtigheid
In het verleden zijn al heel wat discussies geweest over de oorzaak waarom de werkeloosheid onder 55 plussers zo hoog is.
– Ze zouden bijvoorbeeld vaker ziek zijn, wat niet juist is.
– Ze zouden duurder zijn dan jongeren, wat ook onjuist is.
– Door het aanvragen van loonsubsidies worden ze zelfs goedkoper.
– Ze zouden een lager werktempo hebben, maar ook daarvan is geen enkel bewijs. Er zijn ondernemers, headhunters, recruiters en andere HRM functionarissen die beweren dat 55 plussers niet met hun tijd zouden meegaan en verouderde vakkennis zouden hebben. Een generalisatie die zeker niet opgaat voor werknemers met een ambacht en/of hoog opgeleiden. Bovendien, er zijn flinke subsidies beschikbaar voor bij- en nascholing, dus dat kan ook geen excuus zijn. (Er liggen nog ongebruikte miljoenen voor dat doel voor je klaar!)
Er mag in Nederland volgens de grondwet niet gediscrimineerd worden, op welk vlak dan ook, en dus wordt leeftijdsdiscriminatie ontkend en ontvangen veel 55 plussers de bekende flauwe reden van afschrijving te horen als ze solliciteren. ‘U past net niet in het profiel’ of ‘We hebben al iemand gevonden die beter bij de functie past’ en meer van dit soort weinig creatieve smoezen om iemand af te wijzen.
De vraag is gerechtvaardigd waarom dan toch geen 55 plussers inschakelen in het werkproces? Vanwaar deze Nederlandse kortzichtigheid op dit vlak want, kijkend naar landen als Israël, Nieuw-Zeeland en Duitsland, ligt de werkeloosheid van 50 plussers aanzienlijk lager dan bij ons en neemt zelfs de inzet van 65 – 69 jarigen sterk toe!
Perceptie De enige verklaring die ik nog kan verzinnen waarom wij in Nederland zo’n groot contingent aan economisch prima inzetbare werknemers onbenut laten, en daardoor miljarden mislopen vanwege uitbetaling van uitkeringen en de daarmee samenhangende lagere opbrengst van belastingen, is een de hardnekkige perceptie over mensen die ouder dan 50 zijn!
Het lijkt veel op het Donald Trump en Wilders-effect. Deze mensen debiteren allerlei populistische onzin die niet door feiten worden gestaafd, maar de aanhangers bijten zich vast in de gecreëerde perceptie dat het wel eens waarheid zou kunnen zijn en zich daarom niets willen aantrekken van de feiten.
Oud is goud! De aarzelende inzet van oudere werknemers speelt natuurlijk niet alleen in Nederland een rol. Amerika kent dit probleem ook en is daardoor in de Golden Age Index naar de vijfde plaats gezakt.
Er is een leuke film uitgekomen die de problematiek van de inzet van ouderen in het bedrijfsleven mooi demonstreert in een komedie met Robert de Niro in de hoofdrol als ‘The Intern’; een 70 jarige man die zich dood verveeld, solliciteert op een functie als ‘stagiair’ bij een hippe start-up en wordt aangenomen. In deze film wordt aangetoond dat ‘oud’ ‘goud’ kan betekenen voor een bedrijf.
Ik raad dan ook iedere ondernemer, recruiter, ‘koppensneller’ en andere HRM’ers aan, die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers, deze film eens te gaan bekijken. Wie weet zijn er dan een paar die snappen welke nuttige bijdrage 50- en 60-plussers kunnen leveren en hun kennis en levenservaring kunnen delen en inzetten als bijvoorbeeld coach/leermeester voor jongere werknemers.
Over de auteur: Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Penverzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.
Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten.