zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Twaalf tips om met stress om te gaan

Door: John Vrakking Vrakking,   19-07-2014,   15:53 uur
 

Werkdruk en -stress staan hoog op de agenda, lijkt het. Zowel in het onderwijs als in de zorg krijgt het alle aandacht. Onlangs bleek dat ook in de ICT en in de financiële wereld de stress hoog is opgelopen. ‘Er moet wat gebeuren’, is de algemene opinie. Maar wat kun je er als leidinggevende aan doen? [Leestijd: 2,5 minuut]

Het is me te gemakkelijk om alleen de manager of teamleider als verantwoordelijke te zien van werkgerelateerde stress. Maar je hebt wel verantwoordelijkheid in het bewustwordingsproces. Maak daarom je mensen bewust van wat werkstress is en wat je er samen aan kunt doen.


 
In het standaardwerk ‘Stress and the Manager’ (1979) maakte Karl Albrecht uitgebreid studie van werkstress. Hij onderscheidt vier typen stress, die natuurlijk niet alleen voor managers gelden:

- Tijdgerelateerde stress
- Toekomstgerelateerde stress
- Situationele stress
- Persoonsgebonden stress

Hoe verhouden deze vier typen stress zich tot elkaar? En, belangrijker nog, wat kun je eraan doen?

Tijdgerelateerde stress is eigenlijk tijdsgebrek-gerelateerde stress. Heb ik genoeg tijd om te doen wat gebeuren moet? Komt het wel op tijd af? Drie beproefde oplossingen:
  • Maak een lijst van alles dat gebeuren moet. Bepaal urgentie: schrijf er een deadline bij. Schrijf er bij hoeveel tijd het gaat vragen.
  • Inventariseer op die lijst welke taken het meest relevant zijn, het meest bijdragen aan jouw resultaten. Voer uit in deze volgorde: relevant/urgent, relevant/niet urgent, niet relevant/urgent.
  • Delegeer wat nog te delegeren is. Communiceer je werkvolgorde: manage verwachtingen van anderen. Zeg ‘nee’  waar dat gerechtvaardigd is.
Toekomstgerelateerde stress heeft te maken met je verwachting van een moment in de toekomst. Drie oplossingen om toekomstgerelateerde stress te tackelen:   
  • Realiseer je dat het evengoed wel goed af kan lopen. Het glas is immers net zo goed halfvol als halfleeg.
  • Bereid je gedegen voor, maar overdrijf niet. Uiteraard weet je achteraf altijd precies wat je nog meer had kunnen doen aan voorbereiding. Maar je hebt te dealen met het ‘nu’.
  • Stel je voor hoe het eruit ziet als dat moment in de toekomst aanbreekt en het gaat veel beter dan je verwacht. Hoe ziet het eruit? Hoe voel je je dan? Hou dat beeld en dat gevoel vast tijdens je voorbereiding op dat moment.
Situationele stress heeft vaak te maken met een negatieve verwachting, soms gerelateerd aan een eerdere ervaring. We zijn bang voor situaties die wij zelf niet in de hand hebben, zoals conflictsituaties. Drie oplossingen:   
  • Leer meer bewust te zijn van jezelf. Realiseer je dat je emoties HEBT en dat je niet je emoties BENT. Je kunt kiezen om niet bang/boos/teleurgesteld te zijn. Leer dat je ander gedrag kunt kiezen.
  • Wees je bewust van de voorkeur waarmee je reageert. Wordt je onzeker? Wordt je agressief? Welke rol ga je bij voorkeur invullen? Kruip je in je schulp of spring je er bovenop? Of ben jij de bemiddelaar?
  • Leer omgaan met conflictsituaties, zodat je met conflicten om kunt gaan als ze zich voordoen. Je voelt je dan zekerder.
Persoonsgebonden stress heeft dus met mensen te maken. Een leidinggevende, een familielid, een ex-partner: alleen de gedachte al is goed voor rechtopstaand nekhaar. Uiteraard heb je ook hier keuzes. Drie tactieken:   
  • Wees je bewust van emoties, zowel bij jezelf als bij anderen. Niet alleen jijzelf, maar ook anderen hebben behoeften. Inleven in de ander kan veel problemen voorkomen.
  • Let op de stressverschijnselen bij jezelf. Voel je dat je afstandelijk wordt, je afsluit, of dat je hartslag juist omhoog gaat? Stap even uit de situatie en wees je bewust dat je kunt kiezen.
  • Niet alles hoeft altijd tot op het spits gedreven te worden. Soms is de (werk-)relatie die je met iemand hebt belangrijker dan het resultaat van het conflictpunt.
Hoewel iedereen werkstress en de symptomen op verschillende manieren ervaart, is het belangrijk je daarvan bewust te zijn. Wie herkent welk type stress optreedt, kan stappen nemen om er effectiever mee om te gaan.
    
Mis ook deze niet:
    - Vijf tips om vandaag een uur te besparen
    - Zelf iets doen aan werkdruk van je medewerkers
    - Gratis werkdruk en –stress gerelateerde tips

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Anker & Kompas  |   | 
24-07-2014
 | 
12:20 uur
Stress is een veelvoorkomende reden van ziekteverzuim. Stress kan ook (deels) weggenomen worden door assertiever te worden. Vaker respectvol 'nee' zeggen tegen een klusje op het werk zorgt voor veel rust.
Gerard Boerma  |   | 
25-07-2014
 | 
02:09 uur
Een bodempje jenever onderin een koffiekopje heeft mij 30 jaar lang door stresvolle situaties geholpen. Al dat modern gezwets over ontstressen, cursussen, en medicatie, lariekoek.
Jenever heeft bovendien mits ordentelijk over de dag verspreid de prettige eigenschap geen geur aan de adem toe te voegen.
Jos Slijkhuis  |   | 
18-08-2014
 | 
11:06 uur
Het is goed om te herkennen dat er verschillende soorten stress zijn. Ik denk, dat als we ons met beide voeten op de grond en met passie ons werk doen, gekoppeld aan plezier in de dingen die we mogen doen(en niet alleen voor geld werken)50% onze stress ontnomen gaat worden. Dit wederom met de bewustwording van het moment NU en zeker zijn dat je het werk kunt waarvoor je wordt ingehuurd nog eens 20 tot 30% van de druk verdwijnt. ''Blijf je zelf en wees duidelijk in wat je wilt''

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10