Gemaksdiensten op kantoor populairder in crisistijd
26 april 2010 -
Afgelopen jaar is de werkdruk van werknemers verder opgelopen. Er wordt harder en langer gewerkt en er is minder tijd voor ontspanning. Eenmaal thuis wil men ontspannen en zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn met het regelen van basale huishoudelijke zaken. Hierdoor maken ze sneller gebruik van gemaksdiensten.
In 2009 heeft Charlie P.A. Services de omzet van de gemaksdiensten, zoals stomerijservice op kantoor, zien toenemen met negen procent. Door gebruik te maken van de gemaksdiensten op kantoor realiseren werknemers tot drie extra uren vrije tijd per week.
Tijdwinst
Uit een enquête onder nieuwe klanten is gebleken dat men in de eerste plaats voor de services heeft gekozen vanwege de tijdwinst en in de tweede plaats vanwege het extra gemak. In het verleden was dit omgekeerd.
Arbeidsproductiviteit
Het gebruik van de gemaksdiensten op kantoor heeft ook een positief effect voor werkgevers. In 2009 becijferden studenten van de Erasmus Universiteit dat de arbeidsproductiviteit door het aanbieden van de gemaksdiensten stijgt. Werknemers komen minder te laat op kantoor, gaan minder vroeg weg en besteden tijdens werkuren minder tijd aan privézaken op internet en aan de telefoon. Per 100 medewerkers stijgt de arbeidsproductiviteit met 25,5 werkuren per maand.