Focus op aandeelhouderswaarde doorgeslagen in Nederland
17 maart 2010 -
Focus op aandeelhouderswaarde heeft een negatieve invloed op de financiële prestaties van top-100 beursgenoteerde ondernemingen. Dat blijkt uit het promotie-onderzoek van Pieter-Jan Bezemer, die op 19 maart aanstaande promoveert aan de Rotterdam School of Management met zijn dissertatie Diffusion of Corporate Governance Beliefs.
Met deze stelling onderschrijft hij in dit promotieonderzoek de maatschappelijke kritiek op het Angelsaksische economische model, waarin de aandeelhouders centraal staan.
Drie bevindingen
Bezemer's drie belangrijkste bevindingen zijn als volgt:
- Het in de USA en de UK gehanteerde model van creatie van aandeelhouderswaarde is gedurende de afgelopen decennia steeds meer gemeengoed geworden in Nederland. In vijftien jaar tijd is het percentage van de top-100 beursgenoteerde bedrijven dat aandeelhouders-waarde benadrukt in het jaarverslag van dertien naar 74 procent gestegen.
- Top-100 beursgenoteerde bedrijven verwijzen niet alleen meer naar aandeelhouderswaarde in hun jaarverslag, maar implementeren ook daadwerkelijk meer bijbehorende technieken. Het gemiddeld gebruik van optieregelingen, inkoopprogramma's voor eigen aandelen en technieken voor het creëren van economische waarde (EVA) steeg gedurende deze periode met een kleine 200 procent.
- De toenemende focus op aandeelhouderswaarde heeft een negatieve invloed op de prestaties van bedrijven in Nederland. De gemiddelde rentabiliteit van de activa (ROA) van deze onder-nemingen lag gedurende deze periode zeventien procent lager.