27 november 2009 -
Het cumulatieve marktaandeel van de vier kleinste autosegmenten is in het zakelijke autogebruik sinds 2007 met ruim tien procent gestegen. De gemiddelde cilinderinhoud van de auto’s neemt hierbij snel af. Dat concludeert het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2009 van RDC en Automobiel Management.
Niet alleen de motoren maar ook de zakenauto zelf wordt steeds kleiner. Het aandeel van het RDC autosegment A-Small (bijvoorbeeld Toyota Aygo) groeide tussen januari 2007 en augustus 2009 van 4,7 procent naar bijna acht procent terwijl segment C-Lower family (bijvoorbeeld Ford Focus) van 23,3 naar 30,6 procent steeg. Het aandeel van het segment daartussen, B-City (bijvoorbeeld de Peugeot 207), daalde daarentegen licht. Het aandeel van het populaire leasesegment D-Upper family nam licht toe. Gezamenlijk vertegenwoordigen deze eerste vier RDC-segmenten bijna driekwart van de markt. Dat was begin 2007 nog maar 64 procent.
Milieuvriendelijker
Als gevolg van deze ‘downsizing’ worden de zakelijke auto’s steeds milieuvriendelijker. Bijna tweederde van de nieuwe verkochte zakenauto’s in 2009 is voorzien van het milieuvriendelijke label A of B. Het aandeel van het schoonste milieulabel steeg explosief van bijna vier procent in 2007 naar 27 procent in 2009. Ook het aandeel van het B-label steeg fors in deze periode, van ruim twintig procent naar bijna 37 procent.