25 november 2009 -
Ruim 100 jaar na de uitvinding van de punaise, verdwijnt deze uit de kantooromgeving. De verkoop is in de afgelopen drie jaar met gemiddeld twintig project per jaar gedaald. Dat constateert Quantore, die jaarlijks voor haar 535 leden voor ruim 150 miljoen euro inkoopt aan kantoorbenodigdheden.
De punaise is in het jaar 1903 uitgevonden en behalve in hout wordt het product het meest gebruikt in prikborden. Het whiteboard, waardoor prikborden langzaam werden vervangen, deed zo’n 40 jaar geleden haar intrede .
Carbonpapier
Op dezelfde manier als dat de punaise aan het verdwijnen is, verdween het carbonpapier bij de introductie van de kopieermachine, zo’n 30 jaar geleden. Momenteel worden er slechts honderden velletjes per jaar verkocht. Hofmeester verwacht dat tipex ook nog op de lijst met bedreigde kantoorartikelen komt te staan. Paperclips en ordners bestaan ook al bijna 100 jaar en worden nog dagelijks met duizenden stuks verkocht. Ondanks de digitalisering van documenten en het cleandesk policy, drukken medewerkers nog massaal op de print knop. Quantore constateert dan ook geen afname in de bestellingen van deze kantoorbenodigdheden.
Top vijf
De minst verkochte kantoorartikelen ten opzichte van 2008 zijn:
1. Punaise (-30 procent)
2. 3,5" diskette (-25 procent )
3. Overheadsheets (-twintig procent)
4. Correctievloeistof (-achttien procent)
5. Bureauonderlegger (-vijftien procent)
Dit is een veelzeggend gegeven. Want het impliceert dat er trends in kantooromgevingen effect sorteren waardoor oude gewenste technische middelen volledig van het toneel verdwijnen en er innovatieve vervangers voor in de plaats komen. Dit lijkt mij koren op de molens van Trend Watchers. Welke trends de komende jaren hun beslag zullen hebben in kantooromgevingen is mij nog niet geheel duidelijk. Weet iemand hier wat op te melden?
Dat zou eens tijd worden! Al dat overbodige papiergebruik op kantoren is ronduit stuitend. Alles wordt in zesvoud uitgedraaid en er worden statistieken aan de muur geprikt die ook prima op een scherm kunnen.
Allicht. Alle bureau accessoires die met prints te maken hebben worden minder verkocht. Uitsterven zal echter de komende tientallen jaren nog niet gebeuren, dan zouden er echt radicale innovaties moeten ontstaan.