4 november 2009 -
Dit jaar wel of geen kerstpakket? Uit onderzoek blijkt dat slechts zestien procent van de ondervraagde ondernemers dit jaar geen cent wil besteden aan kerstpakketten. Ruim de helft van de ondernemers wacht nog met beslissen. De belangrijkste reden voor het uitstel: budget.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 2.100 bedrijven, in opdracht van ChapeauKado. Van alle ondervraagde ondernemers geeft 63 procent aan nog even te wachten met beslissen. Deze uitkomst verrast Leonie Benjamins, directeur van ChapeauKado, allerminst. "Vooral de grote organisaties bestellen duidelijk later dan voorgaande jaren."
Aandacht Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat nauwelijks twee van de tien ondernemers hebben gekozen voor een keiharde afwijzing van het kerstpakket. "In de meeste bedrijven begrijpt het managementteam dat het personeel dit jaar extra aandacht verdient," denkt Benjamins. "Bovendien is bewezen dat bedrijven die tijdens een economische neergang blijven investeren in personeel, daarna meteen op volle snelheid verder kunnen groeien."
Wat ook wel interessant is, is de mogelijkheid om medewerkers zelf een eigen kerstpakket te laten samenstellen. Zo weet je altijd zeker dat het in de smaak valt. Dit kan op de website (Klik hier)
Het is inderdaad het beste om niet te snel het kerstpakket te laten varen. Een doos waardering blijft toch wel heel belangrijk voor de motivatie en daarmee samenhangende prestatie van de werknemers.
Werknemers verdienen een kerstpakket. Wanneer een werknemer een kerstpakket krijgt zal hij dit zien als blijk van waardering. Dit is dan ook een win-win situatie aangezien een gemotiveerde werknemer efficiënter en harder werkt.