30 oktober 2009 -
Meer dan 40 procent van de zakelijke rijders overweegt serieus een elektrische auto die een bijtelling heeft van slechts tien procent. Zover is het natuurlijk nog niet maar voorlopig wint zijn voorganger, de hybride auto, razendsnel snel terrein. Dat komt vooral door fiscale maatregelen.
Dit blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek van RDC en Automobiel Management. Zakelijke rijders laten een verdeeld beeld zien als het gaat om elektrische personenauto´s. Op de stelling ‘bij een fiscale bijtelling van tien procent is een elektrische auto als volgende zakenauto een serieuze optie’ geeft 44 procent van de respondenten aan het hier geheel of gedeeltelijk mee eens te zijn. Ongeveer een gelijk aantal (bijna 41 procent) ziet de elektrische auto juist absoluut niet zitten.
Hybride auto
Het marktaandeel van de hybride auto heeft in de zakelijke markt een enorme groei doorgemaakt. Was dit aandeel in 2007 nog geen half procent in de zakelijke markt, in 2009 is het al 7,7 procent en voor de leasemarkt is het percentage zelfs bijna negen procent. De groei in het zakelijke segment wordt met name gerealiseerd door de drie populaire modellen Toyota Prius, Honda Civic en de Honda Insight.
Diesel
In het zakelijke segment is het marktaandeel van de diesel bij nieuwverkopen met tien procentpunten gedaald van ruim 51 procent in 2007 naar nog geen 41 procent in 2009. De verschuiving in marktaandeel gaat naar vooral naar de hybride auto met ruim zeven procentpunten en in mindere mate naar benzine (drie procentpunten).
Fiscale motieven
Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek blijkt dat de fiscale motieven voor ruim 41 procent van de hybride rijders de keuze bepaalden, het milieu volgt op ruime afstand met maar elf procent. Voor de gehele zakelijke markt zijn merk, model en uitvoeringsniveau met 46 procent bepalend voor de keuze en scoort het milieu nog geen zeven procent. De zakelijke rijder geeft wel aan te verwachten dat het milieu in 2010 aan invloed gaat winnen. Het genoemde percentage van zeven procent zal dan stijgen naar ruim negen procent.
Sekse
Het geslacht speelt ook een duidelijke rol in de aanschaf van een zakenauto. Vrouwen kijken meer naar bijtellingklasse en aanschafwaarde dan mannen. Opvallend is ook dat vrouwen meer waarde hechten aan het merk en het model terwijl mannen weer meer waarde toekennen aan het comfortniveau van de auto. Het milieu speelt voor vrouwen duidelijk een kleinere rol dan voor mannen (vier procent versus zeven procent).