17 september 2009 -
De vakgebieden HR en communicatie moeten nauwer met elkaar samenwerken om bestaande en toekomstige medewerkers te informeren, te motiveren en aan de eigen organisatie te binden. Dit blijkt uit een online survey onder HR- en communicatieprofessionals in Nederland naar samenwerking tussen beide vakgebieden.
Rob Smeets, student Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, nam in opdracht van Ravestein & Zwart een online vragenlijst af onder 39 respondenten uit diverse vakgebieden zoals communicatie, human resources en de financiële sector. Blijkens het stageonderzoek vindt bijna de helft van de respondenten dat de combinatie van HR en communicatie snel terrein wint. Driekwart van de respondenten vindt dat ‘HR’ binnen bedrijven en instellingen samen moet werken met ‘Communicatie’. Professionals uit beide vakgebieden staan open voor (nieuwe) vormen van samenwerking.
Weinig verbonden
Uit het onderzoek blijkt dat er nog werk aan de winkel is voor menige organisatie, wil men bestaande en toekomstige medewerkers nog meer aan de organisatie binden, informeren en motiveren. Ruim een derde van de respondenten vindt dat beide disciplines in de eigen organisatie nog te weinig of helemaal niet met elkaar verbonden zijn. Respondenten die aangeven dat beide disciplines in hun eigen organisatie wel goed met elkaar zijn verbonden, vertellen ook hoe ze dit bereikt hebben. Een van deze middelen is door bijvoorbeeld communicatieadviseurs bij HR-projecten te betrekken. Daarnaast kunnen beide afdelingen samen een communicatieplan schrijven en gezamenlijke doelstellingen formuleren. Tevens kunnen beide vakgebieden met elkaar samenwerken door samen plaats te nemen in het managementteam overleg en hier te kijken in hoeverre men elkaar kan aanvullen of ondersteunen.
''nam in opdracht van Ravestein & Zwart een online vragenlijst af onder 39 respondenten uit diverse vakgebieden zoals communicatie, human resources en de financiële sector.''
Lijkt me met alle respect niet echt een basis om uitspraken over te kunnen doen.
HR moet met alle disciplines samenwerken. HR is een partner van alle afdelingen.
Of het nu productie is (de beste medewerkers werven, medewerkers optimaal inzetten, productiviteit en zo voorts), kwaliteit (kwaliteit is een gevolg van competenties en motivatie en niet te vergeten organisatie), finance (niet alleen de kosten van medewerkers, maar ook de investering en ROI van medewerkers), marketing (de juiste mensen werven, arbeidsmarktcommunicatie, branding) of welke afdeling dan ook.
HR is de spin in het web en draagt er zorg voor dat over de juiste mensen de juiste dingen (kunnen) doen.
Een goede HR manager is dan ook een duizendpoot die overal van afweet en op niveau kan meepraten.
BMT Beijk
|
|
17
-
09
-
2009
|
14
:
13
uur
Het is goed dat Rob met zijn onderzoek de aandacht voor interen communicatie weet op te voeren. Ik ben het ook eens met Ad: HRM is betrokken bij alle afdelingen en bedsrijfsprocessen, zowel direct als in-direct.
De kern van de zaak is nuttige medewerkers te hebben en te houden en dat bereiken organisaties door ruimte te geven aan motivatie: door te sturen op prestatie-kwaliteit, zelfsturing en teamgerichtwerken.
Goede communicatie is een voorwaarde!
Als het gaat om HR wordt hierin vaak de fout gemaakt naar medewerkers beleid te communiceren in plaats van mogelijkheden, aanbod, producten en diensten. Als men toch zover is om deze te communiceren is een valkuil teveel vak jargon, saai, niet etaleren, geen prikkeling, etc.
Ook zijn verbindingen vaak ver te zoeken. Een voorbeeld waar ik zelf mee te maken heb gehad is de term ' Vitale organisatie'. Binnen een HR afdeling blift men dan gauw hangen op gezondheidsinterventies, arbo en veruim.
De benadering vanuit bijvoorbeeld ' Geld' en ' Tijd' wordt vaak niet gemaakt en de onderlinge verbinding is ver te zoeken. De onderlinge koppeling van zaken die maken dat HR een belangrijk onderdeel uitmaken van een organisatie is zichtbaarheid, helderheid en bruikbaarheid. Nu zijn het nog vaak drempels die men als medewerker ervaart.
Voor medewerkers moet HR van zelfsprekend zijn en zichtbaar in producten en diensten. Voor managers is het van belang dat er stuur middelen worden gegenereerd en management informatie beschikbaar komt. Op strategisch niveau zal er een bijdrage worden ervaren als het gaat om binden en boeien, vitaliteit, maatschappelijk- en duurzaam ondernemen.
Samen doen ja, maar ook buiten bestaande kaders durven denken en doen!
Niet blijven hangen in de kokers als arbeidsvoorwaarden, arbo, verzuim, etc.
Helemaal mee eens Frank
Het probleem is dubbel, HRers van de oude school kunnen moeilijk uit het paradigma van de ''zorgende P&O, werving en selectie'' stappen en aan de andere kant heeft ook het management last met het denken in andere aandachtspunten voor HR.
De oplossing is enerzijds missionariswerk van de modern denkende HR professionals en anderzijds druk uitoefenen van modern denkend management op de p-afdeling.
Het is dus een dubbel proces.
Als je na 2 jaar pas reageert dan heb je inderdaad niet al te snel actie ondernomen.
Of was het alleen een manier om mensen naar je site te lokken?
Tja, HR verandert maar langzaam of zelfs helemaal niet, daar knok ik al jaren tegen.