zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Recessie depressie’ is aan het verdwijnen

21 augustus 2009 - Nederland verkeert nog steeds in een recessie. Maar hoe kijkt de Nederlander er inmiddels tegenaan? Synovate vroeg medio mei 925 Nederlanders naar hun mening over de economie en of zij moesten bezuinigen. Gekeken is naar veranderde uitgavenpatronen en of hun houding ten opzichte van de financiële stand van zaken is gewijzigd.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen langzaamaan steeds positiever beginnen te worden. Het huidige beeld dat de Nederlanders hebben van de economie is nog niet veel veranderd. Iets meer dan de helft van de Nederlanders is nog steeds van mening dat de economie een moeilijke tijd doormaakt maar dat deze zich snel zal herstellen. Met 55 procent dit is zeven procent meer dan in november 2008. 28 procent ziet het wat somberder in en denkt dat het bergafwaarts gaat met de economie en dat deze zal verslechteren voordat hij zich zal herstellen (dit was nog 36 procent in november 2008). Twaalf procent is van mening dat het momenteel niet veel slechter kan met de economie, (tegenover negen procent in november 2008). 



Positiever gestemd

Als we kijken naar de toekomst dan denken beduidend minder Nederlanders dan in november dat de economie in de komende twaalf maanden zal verslechteren (van 54 procent naar 39 procent). Iets meer dan een kwart verwacht zelfs dat de economie beter zal worden in het komende jaar, dat zijn twee keer zoveel mensen als in november 2008. 29 procent verwacht dat de situatie hetzelfde zal blijven.
Ook voor wat betreft de eigen economische situatie zijn de Nederlanders positiever geworden. Minder mensen dan in november verwachten dat het slechter zal worden in de komende twaalf maanden (negentien procent) en meer mensen verwachten dat hun situatie zal verbeteren (zeventien procent). In november was dit nog respectievelijk 29 procent en dertien procent. 

Slapeloze nachten

Bijna vier op de tien Nederlanders ligt nog steeds niet wakker van de economische crisis en maakt zich geen zorgen. Wel is het percentage mensen dat bang is hun baan te verliezen gestegen ten opzichte van november, dit steeg van veertien naar negentien procent. Het aantal mensen dat zich zorgen maakt dat zij de hypotheek of huur niet meer te kunnen betalen, bleef met veertien procent gelijk aan november. 

Besteden of besparen?

Minder mensen geven aan dat ze de afgelopen zes maanden hebben moeten besparen op hun uitgaven. In november was dit nog het geval bij 40 procent, nu bij 31 procent. Werd er voorheen vooral bespaard op levensmiddelen die als een traktatie werden gezien, het afgelopen half jaar werd er vooral bespaard op extraatjes voor de kinderen. Maar liefst zestien procent gaf aan hierop te besparen tegen slechts twee procent in november. Daarnaast werd er het meest bespaard op grote aanschaffen zoals koelkast, plasma tv, wasmachine enzovoort (veertien procent) en vakanties (veertien procent). 56 procent geeft aan de afgelopen zes maanden niet genoodzaakt te zijn geweest om op uitgaven te besparen, in november was dit nog bij 67 procent het geval. Bijna de helft van de Nederlanders geeft minder geld uit aan luxe producten en doet minder impulsaankopen. Vooral ten aanzien van de impulsaankopen zien we een verschil ten opzichte van afgelopen november. Toen gaf 38 procent aan minder impulsaankopen te doen dan vóór de crisis.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wanneer kunt u uw salarisverlaging terug laten draaien? Vijf tips.
 Productieomvang en nieuwe orders groeien
 Is het begin van het einde in zicht?
 CEO is ongekend optimistisch
 
 
reacties
 
icnivad  |   | 
26-08-2009
 | 
19:11 uur
OK, De economie is bipolair, van manie naar depressie en vice versa.

Misschien dus maar een beetje aan de lithium de volgende keer?

Een weldenkend manager of werknemer behoeft geen bonus, maar vet op de botten van zijn/haar bedrijf en hieruit volgende continuiteit om barre tijden te overleven. De ontslag golf is een gevolg van graaierij en korte termijn denken.

Welk bedrijf wil over 100 jaar nog bestaan?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10