14 juli 2009 -
Als het griepvirus in het najaar echt zo hard toeslaat als een groot aantal experts vrezen, kan dit grote gevolgen hebben voor het sociaal en economisch leven. Voka en het Commissariaat Infuenza stelden op 6Minutes.be een lijst van maatregelen op om de ergste van die gevolgen op te vangen.
1. Pas de organisatie aan
Het kan zijn dat een groot aantal medewerkers tegelijk thuis zit, ofwel omdat ze zelf griep hebben of omdat ze voor gezinsleden moeten zorgen. Neem nu al maatregelen om een minimale continuïteit te waarborgen. Denk daarbij aan thuiswerkmogelijkheden, toegang tot uitzendkrachten en het uitbesteden van activiteiten.
2. Let extra op de hygiëne Communiceer het belang van handen wassen. Sla eventueel mondkapjes in. Houd meer afstand tot elkaar, schud minder handen en laat die verjaardagszoen voorlopig maar even zitten. Wordt een medewerker ziek, ontsmet zijn of haar kantoor dan. Laat de schoonmakers vaker komen, zorg dat de airco goed onderhouden wordt en leeg vuilnisbakken vaker.
3. Overweeg vaccinatie
Moedig personeel uit risicogroepen aan om hun griepprik te halen. Waarschijnlijk komt er in het najaar een vaccin op de markt. Het kan echter aan te raden zijn de voor- en nadelen van een dergelijk vaccin goed af te wegen. De Mexicaanse griep verloopt in de meeste gevallen immers niet anders dan een andere griep….
4. Bepaal wie extra risico loopt
Risicogroepen zijn bijvoorbeeld mensen die met het publiek in contact komen, mensen die in de gezondheidszorg werken en schoonmakers.
Bron:6Minutes
Als het echt zo erg wordt, dan is de uitval van jouw personeel maar een deel van je probleem. Het ligt er natuurlijk aan wat je producten en diensten zijn, maar stel je eens voor dat inderdaad 20% of meer mensen tegelijk ziek zijn. Dat zijn dus ook jouw klanten, jouw leveranciers, de overheid, het openbaar vervoer, je infrastructuur enzovoort enzovoort. Het gaat dus wel wat verder dan bovenstaande 4 tips, welke ik trouwens ook maar magertjes vind.
Risico management is een vak apart, je hebt deze experts in huis of je huurt ze in. Risico management is net als een verzekering, het kost geld en het levert in den beginne niets op. Pas als er iets vervelends gebeurd, dan ben je blij met je verzekering cq gemanagede risico's.
Wat je in elk geval moet doen is een minimum en een maximum scenario uitwerken met voorgeplande maatregelen, een vastgesteld crisisteam en op papier gezette infrastructuur van personen en middelen. Als het even kan ook een oefening met het team.
Is dit zwaar aangezet? Vergelijk dit met de millennium plannen. Het was toen niet echt nodig, omdat in de aanloop daar naartoe juist veel foutkansen boven tafel kwamen. Risico management en verzekeren, bewuste keuzes maken en niet je kop in het zand steken, ondernemen is ook bewust risico willen / kunnen lopen, bewust is er vooraf goed over nadenken, overleggen, beargumenteren en vastleggen.