zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale mond-tot-mond reclame wint steeds meer terrein

26 juni 2009 - Digitale mond-tot-mondreclame wordt steeds belangrijker. Consumenten maken in toenemende mate gebruik van chats, tweets, blogs, waarderingen en reviews om een keuze te maken in de aanschaf van producten of diensten. In een kwart van de aankopen is de testimonial zelfs de bepalende factor.

Dat blijkt uit onderzoek van TOTE-M in samenwerking met MarketResponse. De invloed van deze 'social media' neemt snel toe. Consumenten weten elkaar steeds beter rechtstreeks te vinden en bedrijven zijn hierdoor minder in staat zelf invloed uit te oefenen op de keuze. 



Segmentering

Annemiek van Moorst, founding partner van TOTE-M: "Opvallend is dat hoger opgeleiden twee keer zoveel waarde hechten aan testimonials en meningen van experts dan lager opgeleiden. Het is dus van groot belang dat organisaties een sociale media strategie opstellen die hen in staat stelt het maximale uit deze nieuwe media te halen. Zo biedt segmentering op basis van inkomen, opleidingsniveau of leeftijd de mogelijkheid om klanten te bereiken en hen met een passend persoonlijk aanbod te ondersteunen in het aankoopproces.'' 

Bevestiging

Consumenten raadplegen testimonials vooral bij de aanschaf van consumentenelektronica, vakanties en boeken en films. Testimonials blijken ook een belangrijke functie te hebben bij consumenten die al een keuze gemaakt hebben; zij gebruiken testimonials als bevestiging van hun keuze. Daarnaast worden mensen in hun keuzeproces gestuurd door testimonials. "Door het volgen van social media valt heel nauwkeurig vast te stellen wat de klant beweegt en belangrijk vindt. Actieve deelname van een leverancier in een forum kan consumenten laten zien dat hun mening serieus genomen wordt," aldus Van Moorst.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klant betaalt kwart méér bij positieve online testimonial
 Mond-tot-mond reclame nog steeds het effectiefste
 Nederlander is gevoelig voor online mening
 Geef negatieve berichtgeving geen kans met online reputatiemanagement
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10