1 april 2009 -
Nederlandse werknemers maken zich nauwelijks druk om conflicten op de werkvloer. Werknemers en leidinggevenden besteden minder dan één uur per week aan omgaan met conflicten, internationaal ligt dat op gemiddelde 2,1 uur per week. Als er toch problemen ontstaan, raken we niet snel van slag, maar nemen de situatie voor lief.
In Nederland staan conflicten niet op de agenda en vertonen we voorspelbaar gedrag binnen conflicten. We trekken kennelijk geen lering uit het verleden, want bijna een derde gaat niet anders om met conflicten dan een aantal jaren geleden en ziet geen positieve effecten van een conflict. De Nederlanders kiezen en masse voor het compromis wat leidt tot neutrale resultaten van gemiddelde kwaliteit voor beide partijen. Meer dan de helft (52 procent) ziet het compromis als enige juiste weg vooral omdat men aanneemt dat alle andere oplossingen alleen maar leiden tot nog grotere problemen.
Onderzoek
Dit blijkt uit het onderzoek 'Fight, Flight or Face it, aandacht voor effectieve conflicthantering op de werkplek' van HR adviesbureau OPP. Het onderzoek is uitgevoerd in negen landen onder 5.000 fulltime medewerkers uit organisaties in diverse sectoren. In het onderzoek ging het om conflicten zoals botsende ego´s binnen een team, een slechte verstandhouding tussen leidinggevende en werknemer en een meningsverschil met een klant. De drie sectoren die het vaakst te maken hebben met conflicten zijn liefdadigheids/non-profit instellingen, horeca en human resources.
Standaard oplossing
Maria van Boekelen, Region Manager Benelux van OPP: "In de huidige economische crisis zien we in het Nederlandse bedrijfsleven een stijging van het aantal conflicten als gevolg van de toegenomen werkdruk, minder budgetten en meer stress. Zoals ook uit het onderzoek blijkt zijn Nederlanders niet dol op conflicten, en lijkt voor velen ´het compromis´ de enige aantrekkelijke weg om uit het conflict te komen. Echter het compromis als standaard oplossing voor het conflict lijkt nu zelf ook onder druk te staan! De belangen van de partijen binnen een conflict lijken anno 2009 steeds verder uit elkaar te liggen. Als op de juiste manier met conflicten wordt omgegaan, kunnen conflicten leiden tot positieve resultaten zoals effectievere samenwerking en meer innovatie. Bewustwording en praktische training hoe managers de meerwaarde van conflicten kunnen kapitaliseren is dus juist nu noodzakelijk. Managers kunnen een keuze maken wat de beste strategie is om een conflict op te lossen, een compromis sluiten is dan een van de opties."
Een goed artikel met waarheid.
In Nederland polderen we ons kapot, zoeken steeds naar het compromis en consensus in plaats van een conflict eens aan te gaan. Hierdoor missen we de kans om iets nieuws te ontdekken, innovatief te worden, daarom lopen we achter bij andere landen, waar we eerst als Nederland voorop gelopen hebben.
Mensen met afwijkende ideeën worden op deze wijze geëlimineerd en we hebben er geen last meer van. De behoudende managers schieten elk wild idee af, want het verstoord hun macht en zeker hun rust. Recentelijk een Belg dit horen vertellen tegen 400 MKB ’ers en de mensen in de zaal dachten dat het een act was. Helaas is het geen act en wil Nederland in de toekomst nog mee willen tellen met de rest van de wereld, schaf dan het verlammende p[polderen af. Dit gedoe heeft nu wel zijn langste tijd gehad en begint ouderwets en verlammend te worden. Of dit nu in de politiek is, bij de ambtenaren of bij het bedrijfsleven, het werkt niet meer voor de toekomst. Zeker in deze tijd waarin incapabele managers banken en pensioenfondsen in gevaar brengen, juist nu is er de kans voor de ondernemer met lef. Dus wie durft….?