20 februari 2009 -
Werkgevers die tijdig de juiste signalen herkennen kunnen psychisch verzuim onder medewerkers voorkomen. Enkele symptomen van psychische klachten zijn: cynisch en geïrriteerd gedrag, veel en vaak korte ziekmeldingen en slordig werk. Dat schrijft MD Weekly.
Trainer Ineke Meijerink adviseert leidinggevenden om bij medewerkers met psychische klachten afstand te nemen en te houden. Draag niet meteen oplossingen aan, maar ontwikkel een helikopterview. Tevens kunt u het beste het leervermogen van de medewerker ontwikkelen, zodat deze uiteindelijk zelf met oplossingen komt.
Respect
Belangrijke voorwaarde voor het terugdringen van psychisch verzuim is respectvolle omgang tussen werkgever en medewerker, waarbij onderling werkafspraken worden vastgelegd. Leidinggevenden die de tijd nemen voor dergelijke gesprekken verdienen dat terug via een lager ziekteverzuim en een lager personeelsverloop.
Bron:Service Management, MD Weekly
Mevrouw Meijerink onderschat het probleem van verzuim wegens psychische klachten. Het is niet alleen een kwestie van respectvol gedrag en af en toe een goed gesprek met de werkgever. Er zijn veel meer oorzaken die leiden tot psychische klachten, denk bijv. aan de omgang met collega's (pesten), ondergewaardeerd worden, etc. En hoezo het leervermogen van een medewerker ontwikkelen, het gaat vaak om zeer hoog opgeleide medewerkers/managers die uitvallen met o.a. burnout klachten. Een helpende hand is dan zeker niet verkeerd, later kun je weer gaan 'coachen'.
Babette ik denk dat mevrouw Meijerink slecht een heel klein aspect van het probleem belicht.
Het is ook een zeer kort artikel wat misschien kort door de bocht gaat.
Er worden slechts twee zaken benoemd en voornamelijk richting de werkgever en wat ze schrijft is ook juist, alleen het is tweerichtingsverkeer en die opstelling zier ik niet in dit artikel.
Doch er is een weg richting psychische problemen en die moet je bekijken, het moment dat de werknemer in de situatie verkeerd en de herstelperiode. Daarin vervullen meer mensen een rol dan wat mevrouw Meijerink schrijft. Het hebben van een goed Arbo-beleid en een goede arbo-arts zijn van essentiële waarde. Er zijn heel wat rapporten en boeken over vol geschreven, dus dit heel korte artikel geeft aan dat de helikopterview door de schrijvers zelf slecht is gehanteerd.
Maar ze maakt veel goed onder het kopje Respect voor elkaar (werkgever en werknemers hebben namelijk iets gemeen, ze zijn beiden mensen), daar begint het en daar eindigt het ook.
Kortom een goed personeelbeleid is van groot belang voor iedereen in het bedrijf.
Juist op deze momenten is het aan te bevelen om een loopbaancoach in te schakelen. Ik kan, als een onafhankelijk adviseur, de werknemer begeleiden om dergelijke signalen te
h)erkennen en in een vroeg stadium met de getergde persoon aan de slag gaan. Ik onderzoek wat de reden is van het getergde gedrag en kan eventueel verwijzen naar verdere behandelaars. Dat een leidinggevende respectvol is en empatisch reageert is zonder meer een vereiste. Als dit niet gebeurt kan de leidinggevende zelf wel eens de oorzaak zijn van het gedrag.
Voor Babette: Juist zeer hoogopgeleide medewerkers moeten met zichzelf aan de slag: de omgeving is slechts een verschijning van de eigen innerlijke overtuigingen... Meer weten? Zie www.caroliendebruin.nl