16 februari 2009 -
Zes van de tien werknemers vinden dat de druk op kantoor ronduit hoog ligt. Door de crisis wordt dit nog erger, stelt 40 procent. Tweederde maakt regelmatig overuren, gemiddeld zes per week. Dat blijkt uit een enquête van Jobat en onderzoeksbureau Profacts onder 3.500 werknemers.
Express.be schrijft dat de werkdruk volgens twee van de drie werknemers het afgelopen jaar alleen maar gestegen. Ignace Glorieux, VUB-professor sociologie: "Als je weet dat er ontslagen aan zitten te komen, zie je je collega's eerder als concurrenten en ga je je misschien extra inzetten en overuren maken om te tonen hoe loyaal je wel niet bent."
Kostenpost
Te veel (verschillende) taken, te weinig tijd, voortdurend het gevoel hebben achter te lopen, te veel gestoord worden en een gebrekkige communicatie zijn de grootste oorzaken van werkdruk. "Arbeid is bovendien duur," legt Glorieux uit. "In de diensten- en de productiesector is fysieke arbeid zelfs de grootste kostenpost. Werkgevers kijken er dan ook nauwlettend op toe dat er geen tijd verspild wordt. Die controle zadelt werknemers met nog meer druk op."
Bron:Express.be
Ik ben van mening dat dit een ideale tijd is voor bedrijven om te investeren in hun personeel. Door middel van trainingen, workshops en prettige werkomgeving. Niet alleen om hen beter in hun vakgebied te maken. Maar ook een betere werknemer te maken. Dus lager ziekte verzuim en beter stressbestendig.
De werknemers laten nu wat extra zien, dus als werkgever doe je dat ook. Zodat wanneer de economie weer opkrabbelt, het bedrijf er sterker voor staat dan ooit met een leger van gemotiveerd personeel wat tegen een mentaal en fysiek stootje kan.
Bedrijven zoals Retrho Clinics & Events (www.retrho.nl), Kantoorfruit.nl en Agua Mundo - bedrijfs aquaria en binnenvijvers(www.aguamundo.nl) zullen hierbij een bedragen leveren door het personeel fit, gezond en ontspannen te houden.
Het is nu inderdaad van cruciaal belang dat je als bedrijf investeert in je personeel. Om de ergernis te verhelpen van slechte communicatie, vaak gestoord worden en teveel verschillende taken, kun je beter investeren in het team als geheel om de samenwerking en communicatie te optimaliseren dan in individuele trajecten. Individuele training/coaching motiveert pas als er prettig wordt samengewerkt en er geen dagelijks terugkerende ergernissen aan de orde zijn.