2 september 2008 -
Werknemers hechten vooral aan de sociale aspecten van het werk. De omgang met collega’s en een goede teamspirit op het werk zijn het allerbelangrijkste, naast een goede sfeer. Collegialiteit scoort daarmee hoger dan de inhoud van het werk en de uitdaging die dat biedt.
Daarnaast spelen elementen als een goede en leuke baas, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in de functie een belangrijke rol. Dat blijkt uit onderzoek van plezieropjewerk.nl in Nederland en België.
Negatief
Het meest genoemd (12,3 procent) als negatief aspect aan het werk zijn vervelende collega’s en het ontbreken van teamspirit, op de voet gevolgd door een onuitstaanbare baas met wie het bepaald niet klikt (10,9 procent).
Derde in de rij is een teveel of juist een gebrek aan werk (8,7 procent). Pas op de vierde plaats komt de inhoud van het werk zelf. 8,4 procent van alle respondenten noemt onvoldoende uitdaging, saai of zinloos werk en een teveel routine als negatief aspect van hun huidige baan. Op de vijfde plaats volgen de klagende collega’s en het ontbreken van een goede sfeer en gezelligheid op het werk (genoemd door 7,3 procent). Andere aspecten die uitsluitend in negatieve zin uit het onderzoek naar voren zijn gekomen, zijn onzekerheid over de eigen toekomst binnen het bedrijf en de (vele) reorganisaties (3,3 procent), afspraken die niet worden nagekomen door collega’s of management (twee procent), incompetentie van collega’s of management (één procent) en een slechte interne communicatie.
Positief
Dat waarmee u een medewerker weg kunt jagen is ook meteen het meest positieve aspect aan de huidige baan: de omgang met collega’s en de teamspirit binnen de afdeling of het bedrijf. Dit aspect werd maar liefst door 24,9 procent genoemd en daarmee als meest positief aan de huidige baan beoordeeld. Het tweede aspect is de inhoud van het werk (17,6 procent) en de uitdaging die dat de betrokkene biedt. Op de derde plaats zien we een nieuw element: veel vrijheid om het werk zelf in te delen en vorm te geven en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid binnen de functie en het bedrijf (genoemd door 8,7 procent). De meeste werknemers blijken (hoe verrassend) een hekel te hebben aan bureaucratie, vaste procedures en controles op de geleverde prestaties, terwijl dat toch met regelmaat voorkomt. Op de vierde plek volgt een goede sfeer en gezelligheid (6,8 procent). De vijfde plek wordt bezet door contact met de klant (5,5 procent).
Sociaal
Het sociale aspect op het werk is daarmee vele malen meer genoemd dan het salaris, arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden en een goede werkplek. Niet dat de laatste aspecten niet meetellen, zeker wel, maar medewerkers willen zich in de eerste plaats thuis voelen en veel en leuk contact met baas, collega’s en klanten hebben. Wordt hieraan niet voldaan, dan kunt u ze ook niet tevreden stellen met een extra beloning.
Het sociale aspect op het werk staat dus met zekerheid bovenaan voor de werknemer , pas daarna volgt de rest zoals salaris , arbeidsvoorwaarden enz.
Wat automatisch de vraag doet rijzen :
Komt deze prioriteit vanuit een 'algemeen tekort'aan positieve sociale omgang in de werksfeer of blijft een werknemer doorzetten ondanks andere 'minpunten' als het sociale
element voedend blijft ?
De enquete zegt helaas niets over de daadwerkelijke tekorten betr.sociale omgang op het werkterrein.Wat men mist wordt vlugger uitvergroot en kan een vertekent beeld weergeven of niet?