Tien aandachtspunten voor mobiele internetmarketing
5 maart 2008 -
Dankzij de opkomst van mobiel internet lijkt er een grootse toekomst weggelegd voor mobiele internetmarketing. Vooral op het gebied van lokale zoekmarketing: de mobiel is altijd binnen handbereik en de gebruiker wil meestal informatie over de plek waar hij dan is.
Tien tips
Voor organisaties die net zijn begonnen met mobiele internetmarketing, of dit overwegen, geeft Tribal op Marketing Online een top tien van aandachtspunten:
1. Experimenteer en test
Nu de markt nog niet zo groot is, is er nog tijd voor.
2. Geef de mogelijkheid meteen te bellen via de pagina
De gebruiker heeft zijn telefoon immers al in zijn hand.
3. Gebruik location targeting
Veel mobiele zoekoppdrachten zijn namelijk gericht op de directe omgeving van de gebruiker.
4. Maak alleen gebruik van XHTML
Dit optimaliseert de vindbaarheid door zoekmachines.
5. Houd Google in de gaten
Momenteel is Google de meest gebruikte zoekmachine voor mobiel internet, dus houd rekening met de de regels die opgesteld worden door Google.
6. Beschouw mobiel internet als compleet nieuw medium
Ziet u het als aanvulling op het bestaande web, dan doet u de mogelijkheden tekort.
7. Plaats geen onnodige of zware content
Veel mobiele apparaten werken minder snel dan een pc of laptop en kunnen dat (nog) niet aan.
8. Verwacht niet meteen resultaat
Het medium staat nog in de kinderschoenen.
9. Zet de wensen van de consument voorop
Uw wensen hoeven de zijne niet te zijn.
10. Plaats zo min mogelijk betaalde content Gebruikers zijn gewend om gratis content te verkrijgen via het traditionele internet.
Las juist dat bij location targeting op grote schaal misbruik wordt toegepast met mobiel internet. Malafide bedrijfjes registreren namen van hotels die erg lijken op de echte domeinnamen en trekken zo bezoekers via Google Maps naar hun site.