zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Interim bureau uitgespeeld?

26 februari 2008 - Steeds meer bedrijven zoeken alternatieve wervingsvormen voor tijdelijk personeel. 70 procent zet het eigen personeel of netwerk of online vacaturebank in. De helft ziet geen toegevoegde waarde in een interim bureau.

Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van VNU Media dochter InInterim.nl.Volgens Charley Beerman, uitgever van VNU Media, ligt de waardering over de toegevoegde waarde van interim bureaus heel anders dan een aantal jaar geleden: "Destijds stond de toegevoegde van het werving- en selectiebureau niet ter discussie. Met de toenemende populariteit van het aannemen van interim personeel letten bedrijven meer op de kosten. Daarnaast zijn er met het volwassen worden van internet ook steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om zelf op zoek te gaan naar interimmers. Hierdoor vragen ze zich nadrukkelijker af wat ze daadwerkelijk terugkrijgen bij het inschakelen van een bemiddelaar die vaak 25 tot 30 procent als opslag op het uurtarief hanteert. Dit staat niet altijd in verhouding tot de toegevoegde waarde die de bemiddelaars leveren. Liever komen opdrachtgevers dan direct in contact met een geschikte interimmer. Dit lukt ook steeds beter. Bijvoorbeeld door middel van Linkedin, en internetsites als InInterim.nl." 



Interimmer ook niet te spreken over bureau
Ook bij de interimmers zelf boet het selectiebureau aan populariteit in. Uit eerder onderzoek van Universiteit Nyenrode bleek dat slechts 47 procent van de interim managers positief is over de rol van een bureau tijdens het selectieproces. Uit het onderzoek bleek verder dat 66 procent van de interim managers van mening is dat het interim bureau zich alleen met de start van de opdracht bemoeide en verder nauwelijks van zich liet horen.
Uit het onderzoek van bleek verder dat binnen zeven op de tien bedrijven interimmers werkzaam zijn. Driekwart huurt een interimmer voor een tijdelijke functie of project. In tweede instantie voor specialistische kennis. In driekwart van de gevallen is de afdelingsmanager betrokken bij het wervingsproces, in 70 procent de P&O'er. 

Positief over interimmedewerker

Bedrijven zijn positief over de komst van interimmers. Ruim 40 procent ziet interim werken als de nieuwe manier van werken in de toekomst. Uit eerder onderzoek van VNU Media blijkt dat bedrijven gewoon steeds vaker snel een ervaren iemand nodig hebben gedurende een bepaalde periode. Bovendien trekt tijdelijk werken ook steeds meer de aandacht van starters op de arbeidsmarkt, en niet langer alleen interimmers met meer dan tien jaar werkervaring. Directieleden geven aan dat interimmers de cultuur van een bedrijf positief kunnen beïnvloeden.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Interimmanager steeds gewilder
 Top zoekt interimmanagers liefst zelf uit
 Wervingsbranche verziekt arbeidsmarkt
 Werven in kennissenkring personeel biedt mogelijkheden
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
27-02-2008
 | 
13:39 uur
Omdat ik enige tijd geleden al weinig toegevoegde waarde zag in de intermediairs ben ik gestart met interim-anders.nl.
De toegevoegde waarde van intermediairs is zeker niet gelijk aan de opslag van de 50 tot 70% die ze op de tarieven van de interim managers zetten, schaduwmanagement heeft een ervaren interim manager echt niet nodig.
Ook de torenhoge kosten van W&S bureaus zijn mij een doorn in het oog, ze staan vaak niet in verhouding met de gewerkte uren.
Daarom werken wij met vaste tarieven, 5000 euro voor de werving van een goede interim manager (ons bestand heeft geen interimmers niveau (met alle respect) ''maandag'' in het bestand staan, maar alleen zeer ervaren en gelouterde managers). Tevens geven wij een continuiteits garantie, valt de interimmer om wat voor reden uit, dan zorgen we voor een vervanging.
In feite maken we dus alleen de match, daarna onstaat er een één op één verhouding tussen klant en freelancer. Heeft de interimmer advies, raad of bijstand nodig dan hebben we een uitgebreid forum waar hij met collega's kan discussieren.
Zo krijgen bedrijven goede interim managers voor veel minder geld. En wie wil dat nu niet?
Gerrit Michels  |   | 
27-02-2008
 | 
09:34 uur
Mijn ervaringen als zelfstandig interimmanager met werving en selectie bureau's zijn slecht. In mijn ogen doen ze niet meer als een netwerk van kandidaten om zich heen organiseren. Vervolgens laten ze zich heel goed betalen als ze een opdracht binnen halen. Vervolgens voegen ze inhoudelijk aan de uiteindelijk interim opdracht niets toe, of er is en tweede agenda. Kortom een artikel dat de spijker op zijn kop slaat. Met vriendelijke groet, Gerrit Michels. www.germarmich.com
frank.brummelhuis@quintis.nl  |   | 
28-02-2008
 | 
08:32 uur
Pasgeleden verscheen het volgende in een artikel. Staatssecretaris Frank Heemskerk verwacht een verdere toename van het aantal zzp’ers.
‘Daarvan ben ik overtuigd. Dat past in de huidige trend van de individualisering. Velen willen niet meer voor een baas werken en hun eigen klantenkring bedienen. Bovendien is er ook de trend naar een nog flexibeler arbeidsmarkt. Zelfstandigen vormen de noodzakelijke buffer tussen reguliere werknemers en traditionele werkgevers. Het zijn hardwerkende, sappelende mensen die zelden ziek zijn.’

Mooie woorden van de staatsecretaris en waarschijnlijk zijn het ook prima mensen om mee samen te werken. Maar hoe zorgt een zelfstandige (ZZPér) er nou voor dat hij of zij niet alleen staat, kennis en ervaring uitwisselt en bijblijft als het gaat om de nieuwste trends, verandermodellen en strategieën. Wie toetst zijn of haar manier van werken, wie bewaakt de lijn, het afgesproken eindresultaat en wie zorgt voor een professioneel klankbord in deze continue veranderende markt. Wie durft objectief en kritisch naar een opdrachtgever te kijken. Wie durft u ook te vertellen dat u voor bv een cultuurveranderingstraject ''geen'' interim-manager moet inhuren.

Alleen als alle randvoorwaarden op een goede manier ingevuld worden en geloof me die bureaus zijn er, dan heeft een bureau die toegevoegde waarde en is de marge in no time terugverdient, sterker nog: ''je blijft niet met een interim-manager zitten die te weinig resultaat oplevert''.

Wat heeft men liever of wat is uiteindelijk veel duurder: ''een lage prijs of een uitstekend resultaat''

Als iemand voor een lage prijs een uitstekend resultaat kan krijgen niet aarzelen meteen doen!!!

Frank Brummelhuis
Fred de Jong  |   | 
10-03-2008
 | 
15:56 uur
Veel bedrijven maken het zichzelf ook erg gemakkelijk. Ze maken al jaren gebruik van hetzelfde interimbureau waardoor het bureau niet gestimuleerd wordt om (extra) toegevoegde waarde te leveren.
Detacheringbureaus.nl geeft bedrijven/opdrachtgevers de mogelijkheid om drie gespecialiseerde interimbureaus te laten pitchen voor een bepaalde opdracht. Hierdoor worden de interimbureaus gedwongen om de beste prijs/kwaliteitsverhouding te bieden
Andre Dijks  |   | 
3-05-2008
 | 
08:27 uur
Er is in de ruim 10 jaar dat ik nu interim management doe veel veranderd. Ik heb met verschillende bureaus goed samengewerkt, maar ben ook bureaus tegengekomen waar snelle gladde jongens even vlug veel geld aan je wilt verdienen. In de tijd dat je in project zit hoor je niets. Het is daarom ook logisch dat bedrijven en interim-managers het liefst rechtstreeks contact zoeken. Aan de andere kant is een goed bureau belangrijk voor een klankbord en verdere uitbreiding van je netwerk.
Niek Staman  |   | 
20-06-2008
 | 
14:19 uur
Begin dit jaar hebben we (een drietal interimmanagers) de website you2b.nl (eerst intermediair-vergelijker.nl) opgezet om precies de redenen die hierboven worden geschetst. Hier vind je een lijst met alle ons bekende intermediairs en die kunnen worden beoordeeld en vergeleken door interimmers. Zo hebben we een plek gemaakt waar het kaf van het koren in deze markt kan worden gescheiden. Natuurlijk kan een intermediair toegevoegde waarde voor zijn geld leveren door goede begeleiding etc. Het probleem is nu juist dat ieder bureau dit roept, maar dat maar weinigen het doen.

Sinds kort kunnen ook interimmers zichzelf profileren op onze site. Vanzelfsprekend zijn al onze diensten voor interimmers volledig gratis.

Jammer genoeg heeft de sponsor van het aangehaalde onderzoek, InInterim, vrijwel alleen opdrachten van intermediairs op de site staan, waardoor het beoogde openbreken van markt niet echt wordt gestimuleerd.
Henk-Jan van Essen  |   | 
28-07-2008
 | 
20:42 uur
Een van mijn relaties is specialist op het gebied van positionering. Nog voor het einde van het jaar wordt er een organisatie opgetuigd voor interim professionals. Er zullen vast een aantal mensen onder u zijn die graag als 'expert' door het leven gaan. Door middel van doordachte positionering is dat al heel snel haalbaar. Bijkomend nadeel: het dagtarief van de desbetreffende personen zal stijgen. Als u het goed vindt houd ik u op de hoogte!
Meyers B  |   | 
1-09-2010
 | 
10:24 uur
(reactie uit België)

Interimbureau of overval op klaarlichte dag?

Bij het bespreken van tarieven en service bleek dat bovenop het brutoloon ons bedrijf nog eens 150% van het desbetreffende brutoloon moesten ophoesten. In totaal zou het ons 250% van het brutoloon gefactureerd worden, + nog wat extra 'dossierkosten' en 'dimona-kosten'.

Het gesprek was snel afgelopen. Het ging over het aanwerven van een tijdelijke manager. Voor die kostprijs gebruik je best andere manier om een tijdelijke werknemer te vinden. Het zal je een pak geld besparen.

Het verbaasde me niet om hen te zien zwaaien met folders en boekjes die er qua artwork subliem uitzagen. Het ging zelfs zover dat hun logo geprint stond op hun fancy PAPERCLIPS! ... Ik weet niet hoe anderen hierover denken maar ik vind niet dat mijn bedrijf moet betalen voor andermans 'bling bling'.

Nu schakelen we onze eigen HRM in om iemand te vinden via ons netwerk of de gratis beschikbare databanken van de overheid (VDAB, ACTIRIS en FOREM).

groeten,

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10