9 oktober 2007 -
We moeten niet het meest urgente doen, maar vooral datgene wat we werkelijk belangrijk vinden. Eén van de Seven Habits of Highly Effective People volgens Managementgoeroe Stephen Covey. Covey pleit voor een principiële levenshouding waarin waarden als rechtvaardigheid, vertrouwen, integriteit en oprechtheid centraal staan.
Ideale wereld
In de ideale wereld van Covey zijn managers overbodig omdat iedereen zich constant afvraagt hoe hij de grotere doelen van zijn onderneming het best kan dienen.
Alhoewel de zeven principes tamelijk simpel ogen, doen ze er wel degelijk toe. Topmensen zoals Anthony Burgmans van Unilever investeerden niet voor niets in Covey-programma's voor hun managers.
1. Wees proactief
Het woord proactief is misschien wel het meest misbruikte buzzword uit de managementwereld. Volgens Covey moeten we daarmee de vrijheid nemen om keuzes te maken op basis van onze principes. Proactieve mensen mijden de slachtofferrol en leggen de schuld van problemen niet bij anderen.
2. Houd uw doelen in gedachten
Zorg dat u duidelijk weet wat u wilt bereiken, zodat u altijd met dat doel voor ogen kunt werken.
3. Belangrijke zaken eerst
Trek uw eigen plan. Organiseer uw leven rondom uw eigen prioriteiten en niet rond die van anderen. Laat u leiden door de principes waaraan u belang hecht.
4. Denk win-win
Alweer een buzzword van de eerste orde. Natúúrlijk gaat alles makkelijker als u streeft naar voordeel voor alle partijen. Heb respect en denk in termen van overvloed en mogelijkheden, niet in schaarsheid en competitie.
5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Er gaat veel mis omdat leiders eisen dat ze begrepen worden. Maar een leider moet eerst de ander begrijpen, dan komt de mogelijkheid om zelf te spreken en begrepen te worden vanzelf. Door te luisteren vergroot u uw inzicht en begrijpt u hoe anderen tegen de zaken aankijken.
6. Synergie
Waardeer en respecteer verschillen. Focus niet op eventuele tekortkomingen. Die kunnen worden gecompenseerd door anderen in het team.
7. Houd de zaag scherp Zorg voor groei en vernieuwing op de vier aspecten van menselijk gedrag: mentaal, sociaal-emotioneel, spiritueel en fysiek. Deze vier beïnvloeden elkaar.
8. Vind uw stem Deze achtste, spirituele eigenschap introduceert Covey in zijn boek The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness uit 2004.Leidinggeven is vandaag minder een kwestie van aanwijzingen geven. Steeds meer mensen moeten zichzelf zelfstandig ontplooien. Met het 'vinden van je stem' bedoelt Covey: achterhaal wat u boeit, inspireert en vervult. Zet uw medewerkers in als hele persoon. Als human being in plaats van human resource. Niet alleen hun handen of hoofd.
Bron:Zibb
Als addict van Covey heb ik de 7 habits op mijn prikbord hangen en probeer ik er ook naar te leven. Ik heb er veel aan gehad in mijn loopbaan, maar ook prive en ik raad het boek ook aan bij veel aanstormend talent in ons bedrijf.
Maar ik plaatst Cobey wel naast andere werken, zoals het epos van Napoleon Hill, die eigenlijk de basis voor dit soort denken heeft gelegd. Covey alleen is niet zalig makend.
Mooi artikeltje. Voor diegenen die geinteresseerd zijn in business spirituality... Een aanrader is het boek van Prof. Dr. Paul de Blot van Neyenrode Universiteit. Het is -geloof ik - gratis als e-book te downloaden.
Covey brengt het mooi onder woorden, maar er zijn vele andere relevante bronnen. Het aardige van Covey is dat hij een groot gehoor heeft in het zakenleven en niet zweverig overkomt. Een assosiatie die veel mensen, onterecht, wel hebben bij het woord spiritualiteit.
Kijk voor een overzicht van relevante thema's en initiatieven eens op www.spiritueelondernemersnetwerk.nl.
Je kunt daar ook het boek van Paul de Blot en anderen downloaden.
Ongetwijfeld heeft deze medewerker kwaliteiten en is het dus terecht dat hij gelooft in eigen kunnen. De vraag is alleen of zijn specifieke kwaliteiten bij jullie in de organisatie nodig zijn en ten volle benut worden. Het zou goed kunnen dat deze medewerker veel gelukkiger wordt in een andere werkomgeving waar juist zijn kwaliteiten gewaardeerd worden.
Soms past het gewoon niet en is het voor alle partijen beter om afscheid van elkaar te nemen op een eerlijke manier. Vaak ziet een medewerker dat zelf niet en zou een coach hem daar prima bij kunnen helpen. Het betekent voor de werkgever wel: met elkaar in gesprek gaan en eerlijk zeggen hoe het zit. Vervolgens hem helpen om verder te komen.
Daarnaast denk ik dat coaching van één persoon niet altijd de juiste weg is als de rest van het ''systeem'' (lees: de afdeling, het team, de leidinggevende) hetzelfde blijft en hem op dezelfde manier blijft bejegenen.
Mooi artikel! Ik ga zelf binnenkort beginnen aan de vertaling over een boek over spiritueel leiderschap. Hoe meer ik me er in verdiep, hoe interessanter ik dit onderwerp vind.
Wat inspiratie bertreft ben ik een erge fan van de al opgenoemde Napoleon Hill (echt een klasieker). Nog een paar aanraders: Brian Tracy en Bob Proctor. Maar natuurlijk zijn er meer grootheden op dit gebied. Dat zorgt weer voor de nodige diversiteit.