70 procent ICT-projecten mislukt geheel of gedeeltelijk
12 juni 2006 -
Ondanks de vele berichten dat de ICT-markt weer aantrekt, blijkt dat één op de tien ICT-projecten volledig mislukt en 60 procent gedeeltelijk. Gemiddeld is het aantal slecht afgelopen projecten in vergelijking met vorig jaar toegenomen met 64 procent. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young, een onderzoek onder 600 directeuren, managers en professionals.
Van de ICT-projecten die de afgelopen twee jaar zijn opgestart, faalde het merendeel. Van de (deels) mislukte projecten voldeed 27 procent niet aan de verwachtingen en werd de beraamde tijd overschreden. Bij zestien procent van de projecten rezen de kosten de pan uit. Opvallend is het hoge aantal mislukte bedrijfskritische ICT-projecten, zoals systeem- en officemigratie en de implementatie van financiële of boekhoudsystemen.
Bedrijfskritische projecten
De krakkemikkige invoering van bedrijfskritische ICT-projecten kan dramatische gevolgen hebben. In de afgelopen twee jaar mislukte de implementatie van financiële of boekhoudsystemen bij ruim 95.000 bedrijven deels of geheel. Bij officemigratie geldt dit voor ruim 47.000 bedrijven en bij systeemmigratie is dit voor meer dan 41.000 bedrijven het geval. Schrikbarende aantallen voor de continuïteit van het Nederlandse bedrijfsleven, aldus de onderzoekers. Lonen IT niet gestegen De aantrekkende IT-markt wordt nog niet weerspiegeld in de salarissen. Het nettosalaris van de gemiddelde ICT'er steeg in 2006 slechts 0,4 procent. Ook het bruto salaris van de ICT'er steeg minder hard dan vorig jaar. Uit het onderzoek blijkt wel dat grote ondernemingen met meer dan 500 medewerkers hun ICT-professionals met een gemiddelde bruto salarisstijging van 5,2 procent het beste belonen. ICT'ers die werkzaam zijn bij een bedrijf met minder dan twintig medewerkers leveren met een daling van 1,1 procent echter zelfs salaris in. Daarnaast rijdt één op de vijf ICT-managers en -professionals in een lease-auto van de zaak en heeft vier op de tien een mobiele telefoon.. Maar de rest merkt bitter weinig van een aantrekkende markt. Naast nauwelijks stijgende salarissen, zijn ook de secundaire arbeidsvoorwaarden niet verbeterd ten opzichte van 2005. ICT'ers veranderen in 2006 ook minder snel van baan.
Een herkenbaar beeld, maar helaas niets nieuws. Mijn eigen ervaring in tientallen ICT projecten in de afgelopen 30 jaar is dat met name de organisatie en het management ICT projecten zwaar onderschat. En het rare is dat men nauwelijks leert van de fouten uit het verleden. Mijn eigen ervaring heeft bewezen dat de succes ratio direct stijgt als een ICT project door het management actief wordt aangestuurd en een goede voorbereiding zoals: duidelijke en geacepteerde Business Case en doelstellingen, werkbare verantwoordelijkheden en autoriteit, projectleider met slagkracht, realistisch budget, beschikbare resources en tijdpslanning. Tijdens de uitvoering sturen op de mijlpaalprodukten erop toezien dat resources (die het er vaak maar bij moeten doen) geen andere prioriteiten te hebben en beschikbaar te zijn.
En als het project niet blijkt te werken, wees dan bereid om te stoppen en zonodig een andere aanpak te kiezen.
jaap
|
|
13
-
06
-
2006
|
18
:
16
uur
In aansluiting op Jos Witteveen zeg ik, wees bereid om zonodig geheel te stoppen als de oorspronkelijke doelstellingen zodanig gewijzigd zijn dat degeaccepteerde Business Case niet meer geldt en er nog geen nieuwe is. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn na een marktwijziging, bedrijfssplitsing of -usie.
Ernst & Young zegt: Opvallend is het hoge aantal mislukte bedrijfskritische ICT-projecten, zoals systeem- en officemigratie en de implementatie van financiële of boekhoudsystemen. In het rapport zelf geven ze aan dat maar 20% van de problemen vooral verweten wordt aan technische problemen. Systeem- en officemigraties gaan meestal goed, maar vooral de invoering van plannings-, HRM- en CRM-systemen mislukken. Dat is in die laatste gevallen ook te verwachten omdat het bij dit soort projecten gaat om cultuurverandering, machtposities van afdelingen en veel chefs en gebruikers medewerking moeten geven. Overigens is het percentage van 27-28% mislukking bij bijna-standaardprojecten - zoals systeem- en officemigratie – verontrustend hoog. Die worden om de 3-4 jaar uitgevoerd, dus hieraan moet men aan de kant van het management inmiddels wel gewend zijn
“Bij zestien procent van de projecten rezen de kosten de pan uit.” Dat lijkt me niet slechter dan bij de meeste niet-ICT-projecten. Dan hebben we het niet alleen over megaprojecten zoals de HSL of "Schneller Brüter" Kalkar, Joint Strike Fighter maar ook over productontwikkeling en renovaties van panden. Spijtig is het wel; zeker als je meeneemt dat hardware steeds goedkoper wordt en software vaak Open Source kan zijn. Maar het commerciële proces is nu eenmaal verre van perfect. Immers, als je meer beloofd dan je kan waarmaken, dan krijg je eerder de opdracht. Het wordt tijd dat managers die voor ICT-projecten tekenen en deze dan de rug toekeren hierover worden aangesproken, net als bij andere projecten.
ton_van_de_vorst@hotmail.com
|
|
13
-
06
-
2006
|
18
:
45
uur
Het lijkt erop dat de ICTer het vak kiest vanwege de auto van de zaak, de telefoon van de zaak, een peeceetje en een laptopje van de zaak, een riant salaris van de zaak...... en minder omdat het zo'n leuk vak kan zijn waarbij je creatief je hersens kan gebruiken. Het resultaat mag er zijn: kostenoverschrijding, tijdoverschrijding, frustraties en mislukte projecten.
Dus gewoon: "Aan het werk jongens", en als het allemaal gedaan is praten we wel eens over de pegulanten.
Jaap
|
|
13
-
06
-
2006
|
22
:
53
uur
Ton, ik weet niet welke ervaring jij hebt. Mijn ervaring met IT-ers is dat ze veel harder en meer werken als de meesten. Het uurloon dat zij vangen is niet hoger dan dat van mensen van hetzelfde opleidingsniveau. Ze moeten bovendien - als ze niet hoeven over te werken - veel avonduren studeren om bij te blijven en die studie doorgaans zelf voor de helft betalen. En vaak veel kilometers voor de baas maken. Hun privé-leven is meestal beperkt tot het weekend. Een glamour leven zoals dit in de advertenties van de grote ICT-bedrijven staat? Nee denk ik.
Als een opdrachtgever het goed voor elkaar heeft, dan kan deze het wat en wanneer bepalen en de IT-er het hoe. Dat is lang niet altijd zo, veelal is het een zooitje. Je hebt bijvoorbeeld nog steeds directeuren die op de golfbaan bepalen welke standaardsoftware ze gaan kopen omdat hun vriendje het ook heeft. Die eigengereide keuze is vaak verkeerd en wordt door de eigen medewerkers niet gepikt. Dan komt er een kostbaar langdurig maatwerktraject bij. Zo gaat het met de meeste ERP en CRM projecten. Maar wiens zijn schuld is dat? De meeste IT-ers hebben bij een project geen of weinig zeggenschap over gemaakte keuzes.
heer J.G.M. Effing
|
|
14
-
06
-
2006
|
20
:
53
uur
Wat een rampzalig bericht.
Laat een bedrijf zich eerst toch eens goed en breed
orienteren.
Maak gebruik van je netwerk.
Vraag je af:
1.Waar sta ik nu?
2.Waar wil ik naar toe(werken).
Lijkt me logisch en niet moeilijk.
ary velstra
|
|
19
-
06
-
2006
|
08
:
33
uur
Ik trek de cijfers in twijfel. Ik vermoed dat er een andere definitie van ICT project - en of succes- wordt gebruikt dan in mijn praktijk gebruikelijk. Ook kan het zijn dat men zich heeft beperkt tot de projecten waarbij Ernst en Young betrokken is. In dat laatste geval kan ik me de resultaten wel voorstellen. Schoenmaker hou je bij je leest. Als ICT-er doe ik immers ook geen boekhouding?,