1 januari 2006 -
Het traditionele proces van strategische planning staat goede beluitvorming in de weg. Het eenmaal per jaar maken van strategische keuzes is te statisch. In plaats daarvan moeten topmanagers continu bezig zijn met strategieontwikkeling. Dat levert meer en betere strategische beslissingen op.
Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van consultancyfirma Marakon Associates en de Economist Intelligence Unit onder 156 senior managers bij grote bedrijven. Onder strategische planning wordt het jaarlijkse proces verstaan waarbij de belangrijke langetermijnbeslissingen worden genomen, veelal sterk geredeneerd vanuit de individuele bedrijfsonderdelen.
Strategische beslissingen Bedrijven die volgens het model van strategische planning werken nemen jaarlijks gemiddeld 2,5 strategische beslissingen. Dat zijn beslissingen, aldus het onderzoek, die de winst met minstens tien procent kunnen doen groeien, zoals een overname of een reorganisatie. Meestal worden deze besluiten genomen in de twee maanden voorafgaand aan het jaarlijkse budgetteringsproces. Daar tegenover staan bedrijven die zich continu met strategieontwikkeling bezig houden en zich richten op individuele issues. Voorbeelden zijn Boeing en Microsoft. Deze bedrijven nemen jaarlijks ruim twee keer zoveel strategische beslissingen (gemiddeld 6,1).
Belemmerd Volgens de onderzoekers worden bedrijven die op traditionele wijze aan strategievorming doen, belemmerd in hun besluitvorming. Strategische issues doen zich het hele jaar voor en niet één keer per jaar. Ook de focus op de bedrijfsstructuur werkt onnodig beperkend. Een bedrijfsstructuur kan immers worden veranderd. De onderzoekers concluderen dan ook dat het traditionele, strategische planningsmodel niet meer voldoet. Organisaties moeten toe naar een vorm van continue strategieontwikkeling met de nadruk op issues in plaats van bedrijfsonderdelen. Zo kunnen meer en betere strategische besluiten worden genomen.
Langste tijd gehad Dat strategische planning zijn langste tijd heeft gehad, wordt door de ondervraagde topmanagers baamd. Slechts 10 procent vindt strategische planning nog de moeite van het proberen waard. De meeste managers geven aan dat strategische vraagstukken zich op elk moment kunnen voordoen. Strategische planning past daar niet bij.