3 augustus 2001 -
Elektronische communicatie verloopt niet altijd even goed, omdat het niet mogelijk is er menselijke emoties mee over te brengen. Dat concluderen onderzoekers van de Amerikaanse Temple University in Philadelphia.
De onderzoekers lieten groepen collega's een bedrijfsproces analyseren en verbeteren. Een aantal groepen moest face-to-face communiceren, de rest had contact via e-mail. Het kostte de e-mail-groepen ongeveer tien keer zo lang om hetzelfde over te brengen.
'Mensen hebben zich in de afgelopen duizenden jaren eigen gemaakt ideeën met meer dan alleen woorden over te brengen. E-mail, SMS en andere elektronische vormen van communicatie missen de nuances en emoties die andere vormen van communicatie karakteriseren,' verklaart onderzoeksleider Ned Kock tegen persagentschap Newsbytes. Communicatie via de telefoon valt tussen face-to-face-gesprekken en elektronische communicatie in. De telefoon maakt met nuancering van de stem enige vorm van contextuele communicatie mogelijk.
Toch waren de uitkomsten niet alleen negatief. De deelnemers hadden het gevoel dat hun individuele inbreng bij de e-mail-conversaties beter tot zijn recht kwam. Bovendien kon men deelnemen aan de discussie op een tijdstip dat persoonlijk het beste uitkwam. Ook deed men zijn best om de beperkingen van elektronische communicatie te compenseren.