zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Driekwart merken is dupe van inbreuk

24 januari 2018 - Bijna driekwart van de merken (74 procent) heeft het afgelopen jaar merkinbreuk ervaren. Dit blijkt uit onderzoek van CompuMark. Daarnaast geeft vier op de tien bedrijven aan dat het aantal inbreuken is toegenomen.

Bij meer dan de helft van de gevallen (55 procent) zijn juridische stappen ondernomen na schending van het merkrecht.



Impact merkinbreuk
De impact van merkinbreuk is groot. De belangrijkste gevolgen zijn: merkverwarring bij klanten (44 procent), omzetverlies (40 procent), verminderde klantloyaliteit (34 procent) en reputatieschade (33 procent). Een derde van de bedrijven heeft een merk aangepast door de gevolgen van schending van het merkrecht.

Steeds meer merken
Jeff Roy, President van CompuMark, over de resultaten: "Ons rapport laat zien dat het aantal geregistreerde handelsmerken toeneemt. Doordat het makkelijker is om wereldwijd zaken te doen, door het groeiende aantal merken op de markt en het gebruik van externe kanalen zoals social media, is het lastiger geworden om een unieke handelsnaam te vinden. Merken moeten harder werken om hun intellectuele eigendom te beschermen en de risico’s van inbreuk te beperken. Het proces van het zoeken en bekijken van andere handelsmerken is daar onderdeel van en wordt steeds belangrijker."

Registraties en uitdagingen
Product- en dienstnamen, logo’s & afbeeldingen en bedrijfsnamen werden vanzelfsprekend het meeste geregistreerd. Daarnaast waren er verrassende registraties. Franse professionals toonden bovengemiddeld veel interesse in registraties van hashtags en geluiden. Duitse respondenten deden meer aanvragen voor geur en kleur.
Professionals noemden in het onderzoek tevens de uitdagingen die ze ervaren bij registraties, zoals tijdsdruk, budget, globalisering en het gebrek aan hulpmiddelen. Ook werden er oplossingen benoemd voor deze problemen: meer budget (51 procent), betere technologie (49 procent) en meer middelen (48 procent).
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Merken scoren krappe voldoende op inrichting merkmanagement
 Hashtag steeds vaker als handelsmerk geregistreerd
 Merken zetten in 2020 in op virtual reality en chatbots
 Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10