zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De zwarte kant van Black Friday

24 november 2017 - Kerst is in zicht en dat is te zien in het straatbeeld. 24 november is dé dag waarop de kerstinkopen mogen beginnen. Black Friday is al jaren bekend, maar maakt nu ook in Nederland zijn opmars.

Dit betekent dat de verlanglijstjes massaal ingeleverd worden en de zoektocht naar de perfecte cadeaus begint. Vaak gebeurt dit online, want niemand wil teveel betalen. Helaas zijn er rond de feestdagen ook veel oplichters actief. Hoe houdt de consument de winkelmand in deze tijd vrij van namaakproducten?



Oplichting in namaakproducten
Kevin Day, Regional manager Nordicsen Nederland bij MarkMonitor: "De populariteit van Black Friday groeit. Alleen al in Engeland werd vorig jaar op deze dag 1,23 miljard pond besteed. In het weekend van Black Friday spendeerden de Britten 5,8 miljard pond, dit is vijtien procent meer dan het jaar ervoor en naar verwachting zal deze trend zich voortzetten." Met name de bestedingen via webwinkels stijgen doordat het mogelijk is om mobiel te shoppen. Dit gebeurt echter niet zonder risico. Oplichters zijn rond de feestdagen extra actief en maken het steeds lastiger om namaakproducten van echte producten te onderscheiden. Door de prijs is het onderscheid ook niet meer zo snel duidelijk, nepproducten zijn vaak op een vergelijkbaar niveau geprijsd. Zo kunt u tijdens de feestdagen onaangenaam verrast worden als er een namaakproduct bezorgd wordt.

Oplichting
Charlie Abrahams, senior vice president van online merkbeschermingsspecialist MarkMonitor, zegt hierover het volgende: "Vroeger geloofde men dat mensen opzettelijk namaakproducten kochten omdat deze goederen goedkoper waren, maar vorig jaar ontdekten we dat 23 procent van de koopjesjagers de dupe was van oplichting. Dit toont aan dat een meerderheid van deze consumenten per ongeluk een namaakproduct kocht. In hun zoektocht naar de beste prijs realiseren ze zich niet altijd dat ze gedupeerd kunnen worden." Om het risico te verkleinen gedupeerd te worden, is verstandig om rekening te houden met vijf factoren.

Prijs
De prijzen van namaakproducten lijken steeds meer op die van legitieme. Het verschil is echter dat er vaak kortingen worden gegeven. Dit zou direct alarmbellen moeten doen rinkelen. Zoek daarom de aanbevolen verkoopprijs op. Als er korting wordt gegeven, zelfs als het maar tien procent is.

Website
Hoewel sommige websites er op het eerste oog professioneel uitzien, zijn oplichters niet altijd secuur met het invullen van de pagina ‘Over het bedrijf’ en ‘Veelgestelde vragen’. Controleer deze pagina’s en kijk of er duidelijke leveringsvoorwaarden staan. Daarnaast zijn gegevens zoals het KvK-nummer en vestigingsadres te controleren om de echtheid vast te stellen. 

Retour- en privacybeleid
Een website moet volgens de Nederlandse wet voldoen aan strenge richtlijnen. Zo moet er bijvoorbeeld een retour- en privacybeleid aanwezig zijn. Een goedwillende verkoper biedt altijd de optie om een bestelling te annuleren of te retourneren. Vervalsers nemen over het algemeen geen tijd om zo’n beleid op te stellen. Wees dus gewaarschuwd als er geen retour- of privacybeleid op de website staat.

Webadres
Steeds vaker worden websites gekloond om misbruik te maken van een merk. Check daarom altijd de URL. Let hierbij op spelfouten en of het webadres begint met ‘https’. De ‘s’ betekent dat het gaat om een beveiligde website. Sommige grote merken hebben zelfs een pagina waarop staat hoe hun website op echtheid kan worden gecontroleerd. 

Online marktplaatsen
Op marktplaatsen is er vaak een mogelijkheid om recensies over verkopers te achterhalen. Maak hier gebruik van om de legitimiteit vast te stellen. Als er geen recensies zijn, dan biedt het zoeken op naam in fora ook een optie.
De aanloop naar Kerst is met Black Friday officieel begonnen. Dat betekent dat consumenten extra waakzaam moeten winkelen om ervoor te zorgen dat ze geen slachtoffer worden van namaakproducten. Hier is natuurlijk ook een taak weggelegd voor webwinkels. 
 

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Black Friday breekt online verkooprecord
 Nederlands huishouden spendeert 468 euro aan feestdagen dit jaar
 Nederlanders en technologie tijdens de feestdagen
 Kwart aankopen feestdagen via smartphone of tablet
 
 
reacties
 
Guido  |   | 
27-11-2017
 | 
15:46 uur
Een andere tip is om te kijken of de webwinkel een webwinkel keurmerk heeft, of (goede) reviews op trustpilot.

Ook kun je kijken naar de bijbehorende social media van de webshop. Meer likes/follows en positieve engagement op social media is een goed teken.
John  |   | 
27-11-2017
 | 
19:57 uur
Een andere tip is om te kijken of de webwinkel een webwinkel keurmerk heeft, of (goede) reviews op trustpilot.
Kimberly  |   | 
30-11-2017
 | 
11:48 uur
Dat er veel mis gaat, en zonder twijfel veel mis is gegaan dat is zeker. In de laatste aflevering van Tros Opgelicht werd er uitgebreid aandacht besteed aan webshops die ineens opduiken en waarin mensen worden opgelicht.

Zoals de reacties hierboven is het inderdaad verstandig om bij onbekende webshops op onderzoek uit te gaan. Heeft zo'n bedrijf bijvoorbeeld niet eens een Facebook pagina dan zou ik het lekker links laten liggen.
Agha  |   | 
4-12-2017
 | 
07:40 uur
Zeer uitgebreide lijst. Ik ben het met je ideeën eens.
Marina  |   | 
24-02-2018
 | 
23:10 uur
Black Friday here in my country calls this black fraud because of many uses of the deceased to deceive others but are the minority
Henk  |   | 
7-01-2021
 | 
08:16 uur
Het beste is gewoon kijken bij een goede prijsvergelijker...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10