Sociale ondernemingen: veel sympathie, weinig aankopen
14 december 2016 -
Sociale ondernemingen mogen bij veel Nederlanders op sympathie rekenen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) wil graag producten of diensten van deze ondernemingen afnemen.
Maar in de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder meer dan 1.000 Nederlanders. Ruim tien procent van hen nam wel eens een product of dienst van een sociale onderneming af. Bijna 40 procent deed dit nog nooit. De helft van de respondenten geeft aan geen idee te hebben of ze dat ooit deden.
Oplossen maatschappelijke problemen
Sociale ondernemingen winnen in Nederland aan populariteit. Deze ondernemingen vinden het oplossen van complexe maatschappelijke problemen het belangrijkste doel van hun bedrijf of starten hun bedrijf met die reden. Ze zetten zich bijvoorbeeld in om klimaatverandering tegen te gaan of voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Voor sociaal ondernemers is het maken van winst niet de belangrijkste drijfveer. Naar schatting bestaan in Nederland al tussen de 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen. Dit aantal stijgt gestaag.
Herkenbaarheid
Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) is bekend met het bestaan van sociale ondernemingen. Vrijwel evenveel mensen (58 procent) vindt het belangrijk dat deze type bedrijven er zijn. Dat Nederlanders er nauwelijks (bewust) gebruik van maken, komt waarschijnlijk doordat consumenten niet zien of het een sociale onderneming is. Vrijwel negen op de tien mensen geven aan meestal niet te zien of een onderneming een sociale onderneming is. 80 procent heeft online nog nooit een sociale onderneming gezien. Nederlanders die wel weten of het een sociale onderneming betreft, weten dit doorgaans door research op het internet (49 procent).
De moeite nemen
Sociale ondernemingen moeten als zodanig herkenbaarder zijn, zo geeft een grote meerderheid van de respondenten in het onderzoek aan. Ruim driekwart (77 procent) wil dat meteen duidelijk is of een onderneming een sociale onderneming is. Maar de meeste Nederlanders geven ook toe zelf nooit de moeite te nemen om te onderzoeken of dat het geval is. Van de ondervraagden zegt 87 procent bij de keuze voor een bepaald product of dienst niet op sociaal ondernemerschap te letten.
Consumenten maatschappelijk steeds bewuster
Eric Buckens, Directeur ABN AMRO Social Impact Fund: "Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal."