zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale ondernemingen: veel sympathie, weinig aankopen

14 december 2016 - Sociale ondernemingen mogen bij veel Nederlanders op sympathie rekenen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) wil graag producten of diensten van deze ondernemingen afnemen.

Maar in de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder meer dan 1.000 Nederlanders. Ruim tien procent van hen nam wel eens een product of dienst van een sociale onderneming af. Bijna 40 procent deed dit nog nooit. De helft van de respondenten geeft aan geen idee te hebben of ze dat ooit deden.


 
Oplossen maatschappelijke problemen
Sociale ondernemingen winnen in Nederland aan populariteit. Deze ondernemingen vinden het oplossen van complexe maatschappelijke problemen het belangrijkste doel van hun bedrijf of starten hun bedrijf met die reden. Ze zetten zich bijvoorbeeld in om klimaatverandering tegen te gaan of voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Voor sociaal ondernemers is het maken van winst niet de belangrijkste drijfveer. Naar schatting bestaan in Nederland al tussen de 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen. Dit aantal stijgt gestaag.
 
Herkenbaarheid
Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) is bekend met het bestaan van sociale ondernemingen. Vrijwel evenveel mensen (58 procent) vindt het belangrijk dat deze type bedrijven er zijn. Dat Nederlanders er nauwelijks (bewust) gebruik van maken, komt waarschijnlijk doordat consumenten niet zien of het een sociale onderneming is. Vrijwel negen op de tien mensen geven aan meestal niet te zien of een onderneming een sociale onderneming is. 80 procent heeft online nog nooit een sociale onderneming gezien. Nederlanders die wel weten of het een sociale onderneming betreft, weten dit doorgaans door research op het internet (49 procent). 
 
De moeite nemen
Sociale ondernemingen moeten als zodanig herkenbaarder zijn, zo geeft een grote meerderheid van de respondenten in het onderzoek aan. Ruim driekwart (77 procent) wil dat meteen duidelijk is of een onderneming een sociale onderneming is. Maar de meeste Nederlanders geven ook toe zelf nooit de moeite te nemen om te onderzoeken of dat het geval is. Van de ondervraagden zegt 87 procent bij de keuze voor een bepaald product of dienst niet op sociaal ondernemerschap te letten.
 
Consumenten maatschappelijk steeds bewuster
Eric Buckens, Directeur ABN AMRO Social Impact Fund: "Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer heeft voorkeur voor werkgever die zich inzet voor goede doelen
 Bankiers zoeken vertrouwen en zijn onzeker over hun baan
 MVO-standaarden kunnen makkelijk leiden tot greenwashing
 Aandacht voor mensenrechten bij bedrijven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10