zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers zijn de sleutel tot werknemersbetrokkenheid

26 juli 2016 - Vooral bij snelgroeiende bedrijven schiet de integratie van nieuwe werknemers in de bedrijfscultuur er nog weleens bij in. "Die ondernemingen zijn veel te druk met het bijbenen van de toenemende vraag naar hun producten en diensten," zegt Paul Wolfe.

De Senior Vice-President Human Resources van Indeed kan daar enigszins begrip voor opbrengen, maar adviseert managers het onderwerp van de integratie van nieuwe werknemers in de bedrijfscultuur toch zeker meer prioriteit te geven. "Het goed integreren van nieuwe teamleden is essentieel voor het creëren van betrokkenheid."


Wolfe weet hoe het is om in een snelgroeiend bedrijf te werken, vertelt hij. "Vooral in het aantrekken van nieuwe medewerkers gaat veel tijd zitten, en daardoor is het voor managers moeilijk om de tijd te vinden om werknemers goed te laten integreren in de organisatie. Het is echter belangrijk om verder te denken dan de korte termijn. Het heeft weinig zin om de recruitmentafdeling tijd te laten besteden aan het werven van personeel, als de bestaande werknemers weglopen."

Grote stap in iemands leven
En dat is wel degelijk een van de risico’s als leidinggevenden niet genoeg aandacht besteden aan de integratie van werknemers, zo waarschuwt Wolfe. "Van de mensen die aan een nieuwe baan beginnen, is 65 procent binnen 91 dagen alweer op zoek naar iets anders." Bedrijven moeten volgens hemdaarom meer werk maken van het vergroten van de werknemersbetrokkenheid. "Om te beginnen door nieuwe werknemers bekend te maken met de cultuur van het bedrijf. Als u iemand alleen een laptop, telefoon en inwerkprogramma overhandigt, weet hij nog niet waar uw merk om draait."
Een andere manier om nieuwe werknemers succesvol te laten integreren, is door ze een gevoel van waardering te geven, stelt Wolfe. "En waarom zou u daarmee wachten tot de eerste werkdag? Aan de slag gaan bij een nieuw bedrijf is vaak een grote stap in iemands leven, zeker als hij of zij er een andere baan voor opzegt." Wolfes werkgever stuurt nieuwe medewerkers bijvoorbeeld een welkomstpakket nog voor iemand daadwerkelijk begint. "Daarin laten we ze weten dat we blij zijn dat ze voor ons komen werken, en geven we ze alvast wat praktische informatie over hun eerste werkdag. Maar u kunt uw waardering natuurlijk ook gewoon uitspreken met een handgeschreven boodschap van zijn nieuwe leidinggevende."

Staande ovatie
Gevoel van waardering komt volgens Wolfe verder ook voort uit erkenning. "Niemand vindt het leuk om een nummer te zijn, en al helemaal niet op het werk," zegt hij. "Managers moeten daarom de tijd nemen om nieuwe werknemers goed te leren kennen, en stil te staan bij behaalde resultaten." Dat kan door het toekennen van een award, maar de beste manier om iemand te belonen is door er een persoonlijke draai aan te geven, aldus Wolfe. "Denk aan een bon waarmee iemand zijn familie mee uit eten kan nemen als hij of zij een tijd vaak van huis was vanwege overwerk. Of kaartjes voor een wedstrijd van iemands favoriete voetbalteam. Zo laat u zien dat u echt interesse hebt in uw werknemer als persoon."
Overigens kunt u uw erkenning ook al laten blijken door het vieren van meer alledaagse resultaten, stelt Wolfe. "Op de werkvloer van groeiende bedrijven is het vaak druk, maar dat betekent niet dat er geen tijd is voor plezier en voor het waarderen van de kleinere dingen in het leven. Bij veel bedrijven is het op de sales-afdeling bijvoorbeeld gebruikelijk om elke gesloten deal te vieren. Dat kunt u als manager natuurlijk ook invoeren op andere afdelingen. Als bij ons de eerste regel code live gaat van een nieuwe developer, luiden we een gong en krijgt die persoon een staande ovatie. Dat levert altijd lachende gezichten op, niet in de laatste plaats van de nieuwe werknemer die zich gelijk gewaardeerd en mede daardoor gemotiveerd voelt."

Nieuwe managers opleiden
Wolfe heeft tot slot nog een ander advies aan leidinggevenden van snelgroeiende bedrijven die de werknemersbetrokkenheid willen vergroten: "Leid nieuwe managers goed op. Als het goed gaat met het bedrijf, levert dat promotiekansen op voor werknemers en dat is een goede zaak. Maar dat iemand bijvoorbeeld excelleert in een marketingfunctie, betekent niet per definitie dat hij of zij het ook goed zal doen als people manager. Bereid aankomend leidinggevenden dus goed voor op hun nieuwe functie. Zij vormen de sleutel tot een goede werknemerservaring van uw overige medewerkers."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven redenen waarom medewerkers vertrekken
 Tevredenheid over werkplek zorgt voor meer betrokkenheid
 Vooral collega's bepalen betrokkenheid
 Medewerkers negen keer vaker betrokken als er vertrouwen is in de directie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10