3 september 2014 -
Lijnmanagers voelen zich niet gesteund door de HR-afdeling. 76 procent van de lijnmanagers vindt dat HR informatie en data bewust afschermt. Bijna 40 procent van de lijnmanagers haalt HR-gerelateerde informatie liever van het internet dan dat ze bij HR aankloppen.
Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Hay Group onder 150 HR-directeuren en 600 lijnmanagers.
Aannemen en doorgroeien lastig proces
Bijna de helft van de lijnmanagers (48 procent) ervaart het proces van aannemen, promoveren en resource planning als ingewikkeld en inefficiënt, terwijl 43 procent van de HR-directeuren aangeeft teveel tijd kwijt te zijn met handjes vasthouden van lijnmanagers, waardoor ze geen tijd meer overhouden voor de strategie. Alrik Boonstra, Director Reward and Leadership Services bij Hay Group: "Het laatste jaar zagen veel HR-directeuren hun afdeling inkrimpen door kostenbesparingen (95 procent). Hierdoor blijft het moeilijk om goede ondersteuning te bieden aan de business, zonder dat het veel extra werk oplevert."
Direct antwoord op vragen
Naast focus op de strategie willen HR-directeuren lijnmanagers vooral in staat stellen om zelf HR taken op zich te nemen. 88 procent van de HR-directeuren geeft aan dat dit het hoofddoel is van hun werkzaamheden. Tweederde van de lijnmanagers voelt zich daadwerkelijk ook empowered door de inspanningen van de HR-afdeling. "Alhoewel er altijd discussie blijft hoe je ondersteuning het beste kunt bieden, is snelheid een cruciaal struikelblok. Lijnmanagers willen direct antwoord op hun vragen, terwijl dit niet altijd mogelijk is. Technologie kan dit gat dichten door directe beschikbaarheid van de informatie," aldus Boonstra.
Actief blokkeren bij beslissingen
Bijna een op de drie (30 procent) van de lijnmanagers is van mening dat HR hen actief blokkeert bij het nemen van beslissingen. Dit helpt niet bij het effectief managen van hun team en het nemen van échte verantwoordelijkheid op het vlak van HR taken. Het probleem dat HR aangeeft is dat zij, ondanks al hun inspanningen om medewerkers betrokken te houden en de organisatiestrategie te verhelderen, afhankelijk zijn van de leiderschapskwaliteiten van de manager zelf.
Leiderschapsfitness
Boonstra: "In de praktijk zien we vaak dat leiders instrumenten missen om dagelijks aan hun ‘leiderschapsfitness’ te werken. Veel organisaties bieden leiderschapsprogramma’s aan, maar de vertaling naar de dagelijkse praktijk is cruciaal om topteams te creëren."