Nederlander weet weinig over eigen autoverzekering
20 februari 2014 -
Door onduidelijkheid over de dekking lopen consumenten risico op onverwachte kosten
Nederlanders zijn niet goed op de hoogte van wat hun autoverzekering dekt. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Univé, onder ruim 1.000 Nederlanders.
Veel verzekeraars bieden steeds meer keuzevrijheid, maar door onbekendheid met de begrippen weten consumenten vaak niet goed wat de verzekering in geval van schade vergoedt. Dit kan tot onverwachte kosten leiden op het moment dat consumenten een beroep doen op hun verzekering.
Allrisk
Bijna de helft (45,3 procent) van de respondenten denkt dat een allrisk autoverzekering alle kosten voor schade dekt, terwijl niet alle allrisk autoverzekeraars dezelfde voorwaarden hanteren voor bijvoorbeeld stormschade of vandalisme. Het is voor de consument dus essentieel vooraf goed te checken welke onderdelen voor hem of haar belangrijk zijn.
Total loss
Het begrip total loss vormt een uitzondering op de onduidelijkheid. Bijna 90 procent van de respondenten weet wanneer een auto total loss wordt verklaard, namelijk zodra de kosten voor het herstel van de beschadigde auto hoger zijn dan de dagwaarde minus de restwaarde. Toch blijkt ook in dit geval dat consumenten niet weten wat ze uiteindelijk vergoed krijgen. Respectievelijk 65 en 69 procent van de respondenten blijkt niet te weten hoe hoog de dag- en vervangingswaarde voor zijn of haar auto is. Zodra een total loss verklaarde auto vervangen moet worden, lopen consumenten dus het risico op een financiële tegenvaller.
Minder sparen
Opmerkelijk is dat ruim driekwart van de respondenten geen geld opzij zet om eventuele schades te betalen. Dit sluit aan bij de gesignaleerde tendens dat Nederlanders voor het eerst in twintig jaar minder sparen.
Naar mijn mening zou het verplicht moeten zijn dat er een aantal zaken duidelijk worden weergegeven bij het aanvraagproces. Ik denk hierbij aan je eigen risico, of de dagwaarde of nieuw waarde van de auto vergoed wordt bij total loss, of de bestuurder verzekert is of alleen de eigenaar, ...
Dit kan allemaal beter geregeld worden voor de consument, waarom gebeurt dit niet?
Uiteindelijk zal het altijd de verantwoordelijkheid van de consument zijn om zich te verdiepen in de producten die men aanschaft.
De afgelopen jaren zie je een verandering in de voorlichting die wordt gegeven over allerlei verzekeringen. Voorbeeld hiervan is independer die zeer gebruiksvriendelijk is qua informatieverstrekking.