zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven maken maatschappelijke kosten zichtbaar

14 februari 2014 - Een coalitie van dertien grote Nederlandse bedrijven gaat samen met maatschappelijke organisaties hun impact op de natuur en het welzijn van mensen zichtbaar maken. Dat hebben zij afgesproken in een Green Deal met de rijksoverheid.

De Green Deal ‘Samenwerken aan transparantie van natuurlijk en sociaal kapitaal’ is een initiatief van IUCN NL, MVO Nederland en True Price. Zij werken hierin samen met het ministerie van Economische Zaken. De ondertekening vond donderdag plaats tijdens het Leaders for Nature Forum, een jaarlijks duurzaamheidsevenement voor bedrijven. De bedrijven AkzoNobel, ARCADIS, BAM, Deloitte, DSM, EY, FMO, Interface, Heijmans, KPMG, Philips, PwC en Thermaflex doen mee. Ook de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) hebben de Green Deal getekend.



Transparantie
Het doel van de Green Deal is dat bedrijven de maatschappelijke kosten in hun waardeketen in kaart brengen, deze uitdrukken in harde valuta en hierover rapporteren in hun jaarverslagen. Door de impact van de bedrijfsvoering op mens en natuur zichtbaar te maken ontstaat een beter beeld van de prestaties van het bedrijf. Deze transparantie is een belangrijke stap naar een duurzame, groene economie die oog heeft voor het welzijn van mensen. Bovendien draagt het bij aan de implementatie van het Uitvoeringsprogramma Natuurlijk Kapitaal van de regering.

Actieprogramma
De partijen spreken af dat zij in 2014 en 2015 een actieprogramma uitvoeren waarin kennisdeling en kennisontwikkeling over transparantie van natuurlijk en sociaal kapitaal centraal staan. Ook worden waar mogelijk gezamenlijke projecten gestart.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Philips wint prijs voor meest transparante jaarverslag
 ‘Commissaris vindt maatschappelijke verwachtingen te hooggespannen’
 In vijf stappen een geslaagd MVO-beleid
 Communicatieprofessionals onderschatten waarde MVO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10