zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Concurrentievermogen Nederlandse economie dreigt in gevaar te komen

27 november 2013 - Hoewel de hoeveelheid radicale innovaties en incrementele innovaties op het hoogste niveau staan sinds het begin van de meting van de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor in 2006, dreigt het concurrentievermogen van Nederlandse bedrijven op de langere termijn in gevaar te komen.

Dit stelt Prof.dr. Henk W. Volberda van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).  In de jaarlijkse Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor: "De investeringen in Onderzoek & Ontwikkeling (R&D) en ICT zijn opnieuw gedaald en deze dalende trend is al sinds 2009 aan de gang. Hij stelt dat Nederland dient te waken dat er geen technologisch gat gaat ontstaan met de vooruitgang in andere landen.


Zijn voornaamste bevindingen zijn:
- Nederlandse bedrijven werken weinig samen met onderzoeksinstituten, terwijl dat wel cruciaal is voor innovatiesucces

Samenwerking
Nederlandse bedrijven werken vooral samen met klanten, andere interne afdelingen, en leveranciers, terwijl samenwerking met deze externe partners een relatief beperkte bijdrage levert aan innovatiesucces. Nederlandse bedrijven laten diverse cruciale samenwerkingspartners voor innovatie relatief links liggen, namelijk universiteiten en andere hogere onderwijsinstellingen, publieke en private onderzoeksinstituten, consultants en open innovatie intermediairs. Volgens Prof. Volberda is samenwerking met de 'less-usual suspects', zoals onderzoeksinstituten, onontbeerlijk om fundamenteel nieuwe kennis te ontwikkelen wat noodzakelijk is om het langer termijn succes van een bedrijf een boost te geven. Familiebedrijven kunnen hierbij als voorbeeld worden gezien.

 Een te korte en een te lange aanstelling van CEO's is contraproductief
CEO's die hun zetel tussen de vier en twaalf jaar hebben, kennen de hoogste mate van sociale innovatie (+drie procent), maar ook van radicale innovatie (+drie procent) en incrementele innovatie (+drie procent). CEO's met een dergelijk ambtstermijn scoren ook hoger op de hefbomen slimmer werken (+vijf procent), dynamisch managen (+drie procent) en co-creatie (+drie procent). Volgens Henk Volberda richten kort zittende CEO's zich vooral op korte termijn resultaten. Een zittingstermijn van tussen de vier en twaalf jaar biedt CEO's enerzijds de mogelijkheid om de vruchten te plukken van eigen investeringen en voorkomt dat ze vastroesten aan bestaande denkwijzen. Op een gegeven moment is een frisse blik nodig van een nieuwe CEO.

Familiebedrijven zijn innovatiever, maar minder efficiënt dan niet-familiebedrijven
Familiebedrijven score vier procent hoger op radicale innovatie dan niet-familiebedrijven. Tevens presteren zij 2,5 procent beter en zijn familiebedrijven meer actief met co-creatie (+5,5 procent) en dynamisch managen (+2,7 procent). Niet familiebedrijven daarentegen scoren hoger (4,3 procent) op incrementele innovatie en investeren meer in slimmer werken (3,6 procent). "Familiebedrijven hebben minder oog voor de kwartaalcijfers, maar meer aandacht voor de levensvatbaarheid van het bedrijf op de langere termijn. De kracht van familiebedrijven zit vooral in het management en co-creatie," aldus Prof. Volberda.

Maakbedrijven hebben meer geavanceerde managementvaardigheden
In vergelijking met dienstverlenende bedrijven scoren maakbedrijven hoger op de hefbomen dynamisch managen en co-creatie. Dienstverlenende bedrijven daarentegen kennen een hogere mate van flexibel organiseren. De hoogste mate van radicale innovaties is aanwezig bij bedrijven die zowel producten als diensten leveren. Volgens Henk Volberda bieden de aanwezigheid van zowel maakactiviteiten als dienstverlenende activiteiten mogelijkheden voor synergie. En bedrijven die een balans hebben tussen maakactiviteiten en dienstverlenende activiteiten hebben meer een focus op het waarde creëren met en voor klanten in plaats van alleen het verkopen van een product of dienst.

De Achterhoek en regio Twente zijn toonbeeld van innovatie
De regio Achterhoek, Twente, en omstreken (postcodegroep 7000 - 7999) scoren bovengemiddeld op de verschillende hefbomen van sociale innovatie, en op radicale innovatie (+6,0 procent boven landelijk gemiddelde) èn incrementele innovatie (+3,9 procent). Volgens Henk Volberda kenmerkt deze regio zich "door een relatief hoge mate van ondernemend gedrag en het vermogen om snel te handelen." De regio Oost-Brabant en Noord-Limburg (postcodegroep 5000 - 5999) onderscheidt zich van andere regio's door een relatief hoge mate van R&D-investeringen (+1,4 procent), radicale innovatie (+10,3 procent), en dynamisch managen (+3,3 procent). De regio Noord-Holland (postcodegroep 1000 - 1999) behoort tot de koplopers in ICT-investeringen (+1,9 procent), maar blijft vooral achter op de hefboom dynamisch managen (-1,6 procent) en radicale innovatie (-5,4 procent).

Nederlandse bedrijven zijn innovatiever dan vestigingen van buitenlandse bedrijven
Nederlandse bedrijven scoren negen procent hoger op radicale innovatie en drie procent hoger op slimmer managen, organiseren en werken in vergelijking met vestigingen van buitenlandse bedrijven in Nederland. Vooral op de hefbomen flexibel organiseren (+twaalf procent) en dynamisch managen (+zes procent) doen Nederlandse bedrijven het goed. Buitenlandse bedrijven zijn wel meer actief met co-creatie (dfrie procent). Volberda noemt deze bevindingen een opsteker voor de Nederlandse economie en ziet in de internationalisering van het managementteam en verplaatsing van hoofdkantoor juist het innovatievermogen afnemen.

Innovatie Award
Tijdens de 2013 Annual INSCOPE Conference worden bovenstaande resultaten gepresenteerd en wordt de Erasmus Innovatie Award uitgereikt aan de meest innovatieve onderneming van Nederland.
Bij de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor staan verschillende typen innovaties centraal: sociale innovatie, technologische innovatie, radicale innovatie, en incrementele innovatie. Sociale innovatie bestaat uit vier hefbomen: het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden (leiderschapsstijlen), het hanteren van innovatieve organisatievormen (flexibel organiseren), het realiseren van hoogwaardige arbeidsrelaties (slimmer werken) en samenwerking met externe partijen (co-creatie). Door middel van deze hefbomen kan de technologische kennis van een bedrijf beter aangewend worden en kunnen organisaties beter presteren in termen van innovativiteit, productiviteit en concurrentievermogen. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen sociale innovatie en technologische innovatie. Technologische innovaties zijn gericht op het creëren van technologische kennis waarbij investeringen in R&D en ICT voorname maatstaven zijn. Sociale innovaties zijn veranderingen in de manier van organiseren, managen en werken welke nieuw zijn voor de organisatie en/of industrie. Radicale innovaties zijn product- en dienstinnovaties voor nieuwe klanten en markten en incrementele innovaties staan voor product- en dienstinnovaties voor bestaande klanten en markten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wereldwijde groeiversnelling in 2014 verwacht
 Marokko, Turkije en Golfstaten halen Spaanse economie uit het slop
 Opkomend Europa: eindelijk wind mee, maar risico's blijven
 Economie vraagt andere logistiek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10