zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Motivatietest voorspelt succes talent

26 november 2013 - Naast kennis en persoonlijkheid is motivatie een belangrijke, meetbare factor voor het bepalen van academisch en werk gerelateerd succes. Over het algemeen wordt aangenomen dat motivatie niet objectief meetbaar is ten behoeve van selectie.

Jan Morsch bewijst echter tijdens de verdediging van zijn proefschrift op 22 november dat testen op motivatie bijdraagt aan succesvolle selectie van talent voor werk of studie. Daarnaast toont hij aan dat Nederland zeer laag scoort op de motivatie om competitief te zijn in vergelijking met andere landen.


In zijn proefschrift ‘Reconsidering manifest needs for the explanation and prediction of individual, team and economic performance’ legt Morsch het verband tussen motivatie en individuele, team en economische prestaties. Een wetenschappelijk ontwikkelde test – de Manifest Needs Assessment Questionnaire (MNAQ) – laat zien dat motivatie meetbaar is en een voorspellende waarde heeft voor succes.

Discussie
Jan Morsch over de uitkomsten van het onderzoek: "Testen wordt steeds belangrijker in Nederland, mede naar aanleiding van de wet ‘Ruim baan voor talent’. Deze wet breidt selectiemogelijkheden uit om de match tussen onderwijsinstelling en student te verbeteren. Er is echter discussie over het nut van testen. Tegenstanders van deze testen stellen dat via het huidige onderwijssysteem al wordt geselecteerd. Mijn onderzoek wijst uit dat naast cognitie, persoonlijkheid en motivatie belangrijke succesfactoren zijn bij academische prestaties. Testen werkt dus aantoonbaar."

Cultuur
In het proefschrift wordt ook stilgestaan bij motivatie in relatie tot economische groei in verschillende landen. Uit in het kader van het proefschrift gehouden onderzoek blijkt dat landen met een hoge economische groei aanmerkelijk hoger scoorden op de  motivatie om competitief te zijn. Jan Morsch: "Wat blijkt is dat landen als India, China, de Russische Federatie, Indonesië en Mexico veel sterker dan Nederland een behoefte hebben aan competitie. Wij staan van de onderzochte 28 landen op de 27ste plaats waar het gaat om dit type motivatie. In de Nederlandse cultuur wordt je hoofd boven het maaiveld uitsteken nog steeds gezien als iets slechts. Als we echt talent willen ontwikkelen, is het noodzakelijk deze mentaliteit uit onze samenleving weg te halen."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijkheid bepaalt motivatie
 Organisaties moeten begrip hebben voor motivatieverschillen generaties
 Bedrijfsleven laat miljarden liggen aan onbenut talent
 Uitdaging belangrijkste factor voor motivatie werknemer
 
 
reacties
 
Jan Prins  |   | 
2-12-2013
 | 
19:35 uur
Interessante resultaten. Maak wel bezwaar tegen de combi motivatie en testen. Ik geloof dat je motivatie wel goed kan meten, maar niet dat je er goed of slecht op kan scoren. Het is meer de vraag wat je motiveert dan of je gemotiveerd bent.

Als je dit leest Jan Morsch, graag eens contact.
Jan Morsch  |   | 
3-12-2013
 | 
23:06 uur
Beste Jan,

ik begrijp je opmerking en hoe dit vreemd lijkt gebaseerd op het stuk tekst hier boven. Kort gezegd wordt motivatie aangevlogen in het nieuwe instrument als onderdeel van je persoonlijkheid (gebaseerd op de inzichten van Murray en McClelland; de zogeheten manifest needs). Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een grotere behoefte aan sociale interactie dan anderen (we onderscheiden acht manifeste behoeften in het proefschrift). Dit valt dan ook onder de zogeheten trait activation theorieën (sommige mensen worden in bepaalde context wel 'getriggered' een bepaald gedrag te vertonen, anderen niet. Dit sluit aan bij je opmerking dat er verschillende zaken zijn die motiveren, en dat is wat het instrument meet. Er is inderdaad geen algemene score op motivatie). Deze motieven zijn wel degelijk meetbaar, en er valt ook een onderscheid te maken tussen individuen (net zoals dat kan met betrekking tot persoonlijkheid). Mocht je hier meer informatie over willen ontvangen kun je me altijd bereiken op j.morsch@nyenrode.nl. Wellicht kan ik je een exemplaar van het proefschrift doen toekomen.

Met vriendelijke groet,

Jan Morsch

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10