zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis heeft geen effect op variabel belonen

18 juni 2013 - De economische crisis en het maatschappelijke debat over beloningen hebben geen negatieve invloed op de behoefte van werkgevers om hun medewerkers variabel te belonen. De afgelopen jaren is het aantal bedrijven dat een deel van de salarissen variabel heeft gemaakt stabiel gebleven. Dat blijkt uit het AWVN-onderzoek ‘Variabele beloning in tijden van crisis’.

Variabele beloning is loon dat wordt uitgekeerd afhankelijk van vooraf bepaalde criteria, zoals bedrijfsresultaten of individuele werkprestaties. Uit het AWVN-onderzoek blijkt dat de meeste organisaties een of meer vormen van variabele beloning kennen. Bij hogere functieniveaus geeft meer dan 70 procent van de organisaties aan een vorm van variabele beloning toe te passen. Op lagere functieniveaus is dit percentages wat lager. Zij doen dat om de loonkosten te laten ‘meeademen’ met de bedrijfsresultaten en om het personeel beter te motiveren.



Geen aanpassingen
69 procent van de bedrijven die variabel belonen heeft recent  zijn regeling niet aangepast. Bedrijven die hun regeling wel aanpasten, deden dat om verschillende redenen. Meest genoemd (zestien procent) is de wens de loonkosten nóg beter te laten meeademen met de gang van zaken in het bedrijf. Slechts twaalf procent van de veranderaars noemde de maartschappelijk discussie over belonen als argument. De slechte gang van zaken in het bedrijf werd door een procent genoemd.

Hoog salaris, hoge bonus
Uit het onderzoek blijkt dat het variabele deel van het loon groter wordt naarmate het vaste jaarinkomen stijgt. Bij bedrijven die een variabele beloningsregeling kennen, bedraagt  de variabele uitkering gemiddeld twee procent bij een vast salaris van 25.000 euro. Bij een vast jaarinkomen van een ton is dat ongeveer zeven procent.

Individuele bonus
Van de mogelijk vormen van variabel belonen is de individuele bonus veruit het populairst: 55 procent van de bedrijven past dat middel toe. Winstdeling is tweede met 28 procent. Veelal is er een combinatie van winstdeling met de individuele bonus.

Aan het onderzoek naar variabele beloningen namen 71 ondernemingen deel. Zij vormen een afspiegeling van het Nederlandse bedrijfsleven, zowel qua grootte, sector als regio.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uitdaging belangrijkste factor voor motivatie werknemer
 Bonussen ingezet om personeel binnen de poort te houden na fusie
 Zeventien procent van de banken vordert bonus topmanagers terug
 Bijna driekwart van de managers ontving een bonus in 2011
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10