zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Huishoudens willen rust, veiligheid en winkels

14 januari 2013 - Als ontwikkelaars klantgericht willen bouwen moeten zij rekening houden met de wensen van huishoudens. Niet alleen de wensen voor de woning verdienen de aandacht, ook die op het gebied van de woonomgeving. Wat vinden huishoudens belangrijk aan hun woonlocatie? Met stip op één staat rust in de woonwijk, gevolgd door de aanwezigheid van winkels voor levensmiddelen en de algemene veiligheid rondom de woning.

Dat blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2012/2013. In de huidige tijd kunnen makelaars en ontwikkelaars eigenlijk niet meer functioneren zonder inzicht in de woonwensen en zonder daar ook daadwerkelijk iets mee te doen. Zeker niet gezien de nog steeds levendige discussie rondom klantgericht bouwen. Huishoudens stellen immers anno 2013 steeds meer eisen aan hun woning en woonomgeving. Dat kunnen ze zich in een kopersmarkt natuurlijk ook permitteren. Het is daarom voor makelaars en ontwikkelaars niet alleen van belang om tijdens het (ver)bouwen rekening te houden met de wensen van huishoudens. Ook kunnen zij bepaalde aspecten (zoals de aanwezigheid van veel winkels) benadrukken in advertenties van woningen en in andere marketinguitingen.


Om te achterhalen in wat voor een omgeving huishoudens willen wonen, vroeg WoonKennis aan ruim 1.100 huishoudens wat voor hen de drie meest belangrijke aspecten zijn voor een woonlocatie. 

Rust en veiligheid

Gemiddeld genomen vinden Nederlandse huishoudens rust in de wijk verreweg het belangrijkste aspect van de woonlocatie (47 procent). Nog eens eenderde vindt de winkels voor levensmiddelen in de buurt belangrijk. Als derde belangrijkste locatieaspect wordt algemene veiligheid genoemd (26 procent). Sportmogelijkheden, een politiepost en horecagelegenheden worden nauwelijks genoemd. De meeste mensen zullen voor sport en uitgaansgelegenheden de auto of het openbaar vervoer pakken. Bij de politie is tegenwoordig al veel telefonisch of online te regelen. 

Verschillen tussen typen huishoudens

Het belang van bepaalde aspecten is natuurlijk afhankelijk van het type huishouden. Daar zijn dan ook opvallende verschillen te zien. Zo hechten eenoudergezinnen relatief minder waarde aan rust in de wijk. Winkels voor levensmiddelen in de buurt wordt vooral door huishoudens met één volwassene (alleenstaand, eenoudergezin) relatief belangrijk gevonden. Zij moeten immers uit hun werk snel even naar de supermarkt kunnen, terwijl dat bij gezinnen met twee partners wat flexibeler kan worden opgelost. Partners (met en zonder kinderen) noemen relatief vaak de aanwezigheid van parkeergelegenheid. Alleenstaanden hechten bovengemiddeld vaak belang aan het openbaar vervoer in de buurt. Logischerwijs vinden de gezinnen met kinderen de aanwezigheid van scholen en speelmogelijkheden voor kinderen relatief vaak belangrijk. 

Wensen huishoudens met verhuisplannen

In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen huishoudens met verhuisplannen en huishoudens zonder verhuisplannen. Vooral de wensen van huishoudens met verhuisplannen vergen de aandacht van ontwikkelaars en makelaars op de korte termijn. De verschillen tussen de typen huishoudens zijn echter klein. Huishoudens met verhuisplannen vinden groenvoorzieningen minder belangrijk. Het openbaar vervoer in de buurt wordt daarentegen door een groter aandeel van de huishoudens met verhuisplannen belangrijk gevonden. Mogelijk komt dit door samenstellingseffecten van de beide groepen, bijvoorbeeld doordat er relatief meer jongeren zijn onder de huishoudens met verhuisplannen. Ook kan het zijn dat huishoudens met verhuisplannen al meer uitgesproken zijn over bepaalde wensen, omdat zij ook daadwerkelijk al plannen hebben te verhuizen naar een nieuwe omgeving.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Koopwoning afgelopen twintig jaar nooit zo betaalbaar
 900. 000 huishoudens kunnen momenteel niet verhuizen
 Potentiële huizenkopers laten zich leiden door andere drijfveren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10