zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liever korting dan een kus

9 januari 2013 - Een opmerkelijk onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat het gebruiken van kortingsbonnen en -codes de shopervaring van consumenten een stuk aangenamer maakt. Zelfs zo aangenaam dat het te vergelijken is met zoenen, knuffelen of een mooi cadeau ontvangen.



Een wetenschappelijke studie uitgevoerd door Paul Zak (professor in neuro economie aan de Claremont Graduate University) toonde aan dat het gebruiken van kortingscodes een mens gelukkiger kan maken. Voor het onderzoek liet Zak een groep mensen online shoppen. De helft kon hierbij gebruik maken van een kortingscode, de andere helft winkelde zonder korting. Voor, tijdens en na het winkelen werden de fysieke signalen van de respondenten gemeten en dit gaf de volgende verassende resultaten bij de kortingscode gebruikers:


- 38 procent toename oxytocine niveau in het bloed
- 32 procent afname in ademhalingsfrequentie 
- vijf  procent afname in hartfrequentie
- 95 procent vermindering in transpiratie
- elf procent toename in geluksgevoel (als aangegeven door respondenten zelf) 

Liefde voor korting

Wetenschapper stonden versteld van de stoot aan oxytocine die vrijkwam in het bloed wanneer er gebruik werd gemaakt van een kortingscode. Oxytocine is een hormonale stof die zorgt voor gevoelens van blijdschap, liefde en vertrouwen. Het niveau van oxytocine als gevolg van het gebruik van de kortingscode was zelfs hoger dan bij activiteiten als knuffelen en zoenen! Dit is een zeer sterke, emotionele reactie op kortingscode gebruik. De andere effecten als afname in ademhaling- en hartfrequentie en afname in transpiratie geven aan dat het shoppen met korting een relaxed gevoel teweeg brengt. Opmerkelijk was ook dat de respondenten met de kortingscode de shopervaring zeer positief beoordeelden en dat een code werd gezien als een cadeau van de verkoper. 

What’s in the results?

Deze verrassende resultaten laten zien dat, naast het promoten van een specifieke actie, een kortingscode ter beschikking stellen een manier is om de shopervaring van klanten veel plezieriger te maken. Een oxytocine boost bij een aankoop met korting heeft een sociaal effect op de koopervaring, vergelijkbaar met shoppen met een goede vriend of vriendin. De consument heeft het gevoel verbonden te zijn met het product, het merk en de winkel door de hormonale effecten die er plaatsvinden tijdens een aankoop. Deze gevoelens blijven merkbaar nadat de specifieke actie ten einde is; de positieve associatie met het merk of de winkel is dan immers al gemaakt. In de praktijk is dit effect goed merkbaar: kortingscodes worden steeds populairder. Dagelijks bezoeken duizenden mensen grote kortingscode websites. Bij Google Trends is te zien dat er steeds meer op kortingscodes wordt gezocht.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recordaantal Nederlanders overgestapt met zorgverzekering
 Loonstrook 2012: hogere inkomens leveren in
 Periodieke superkorting verovert vaste plek in e-commerce
 Bedrijfsleven zoekt toevlucht in kortingsacties
 
 
reacties
 
Jasper | e-kortingscode  |   | 
9-01-2013
 | 
22:02 uur
Leuk nieuwsbericht. Zo zijn er in het recente verleden meer onderzoeken verricht, in met name de Verenigde Staten, naar het effect van kortingscodes en coupons. Naast bovengenoemde feiten is het ook in diverse onderzoeken bewezen dat een consument bereid is meer te kopen als deze gebruik maakt van een kortingscode. Zo heeft het gebruik van een korting in een percentage een bewezen (gunstig) effect op het totaalbedrag van de bestelling, nl. hoe meer men besteld hoe hoger het totaalbedrag van de korting. Ook is bewezen dat men bereid meer verschillende producten in dezelfde aankoop te doen, dit met name indien een korting tijdelijk van aard is. Dit zijn belangrijke redenen voor shops om kortingscodes aan te bieden.
Ellen  |   | 
10-01-2013
 | 
10:28 uur
Wat moeten die mensen die aan 'extreme couponing' doen toch gelukkig zijn...
ShopFISH  |   | 
19-02-2013
 | 
15:14 uur
En waarom ook niet, enkel gunstige effecten, hogere koopkracht zeker wanneer de kortingscodes via affiliates worden verstrekt. Een deel van het percentage van het aankoopbedraf dat naar een affiliate website gaat, komt mogelijk weer terug bij de klant, verder wordt er dus meer gekocht, bedrijf haalt gewoon z'n winstmarge. +1'tje voor de Nederlandse economie die met dit soort fenomenen langzaam weer uit het dal kruipt
Kortingscodes  |   | 
18-03-2013
 | 
16:50 uur
Haha Ellen, jammer dat we hier in Nederland niet echt bekend zijn met extreme couponing. Only in America!
Kortingscode.nl  |   | 
16-04-2013
 | 
14:35 uur
Onlangs heeft de Universiteit van Arizona een onderzoek gepubliceerd, waaruit blijkt dat het ook voornamelijk mensen met een bovenmodaal inkomen zijn die gebruik maken van kortingscodes. Blijk te zien dat er steeds meer onderzoeken naar buiten komen die hard maken dat kortingscodes een enorm toegevoegde waarde kunnen zijn voor de shopervaring en een volwaardig marketinginstrument zijn als elk ander.
Couponcode.nu  |   | 
22-11-2013
 | 
15:27 uur
Kortingscodes zijn van invloed op de gepercipieerde waarde. Dit artikel doet ook denken aan het Hershey’s Kiss experiment. In een test werden studenten chocolade aangeboden van merk A voor 26 cent en merk B voor 1 cent. 40 procent koos voor merk A en 40 procent koos voor merk B. Toen de prijs van beide chocoladerepen werd verlaagd met 1 cent, koos ineens 90 procent van de respondenten voor het (nu gratis) merk Y. Wellicht wordt daarmee een zelfde soort gevoel opgewekt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10