zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager is wel degelijk belangrijk

3 september 2012 - Het middenmanagement krijgt gewoonlijk behoorlijk wat kritiek te verduren. Een nieuw onderzoek van Stanfordeconoom en voormalig Bushadviseur Edward Lazear toont echter aan dat managers hun slechte reputatie niet helemaal verdienen. Ze hebben namelijk een belangrijke rol als leraar en/of motivator en de prestaties van mensen hangen in grote mate af van hun manager. Dat schrijft Express.be.

Lazear en zijn collega’s analyseerden de prestaties van 23.878 werknemers die geleid werden door 1.940 bazen. De teams deden repetitief werk en kregen ruwweg elke vier maanden een nieuwe baas toegewezen. Hieruit kwam naar voren dat bepaalde leidinggevenden consistent betere resultaten boeken dan anderen. 



Motiverende leraar
Deze goede managers onderscheiden zich volgens Lazear en co op twee manieren: door hun team te motiveren en door als leraar te fungeren. De onderzoekers concluderen dat die tweede rol goed is voor tweederde van het ‘productiviteitseffect’. Het geheim van een goede baas is dus vooral mentoring. 

Salaris

De paper bevat nog een ander interessante, doch speculatieve conclusie. Volgens de onderzoekers is de gemiddelde manager immers 1,75 waardevoller in termen van productiviteit dan de gemiddelde werknemer, wat ongeveer overeenkomt met het verschil in salaris.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier soorten coachende managers; welke bent u?
 Coachend leidinggeven is een illusie
 Bedrijfsleven snakt naar coachende manager
 Coachende lijnmanager stuwt de winst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10