zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slecht leiderschap frustreert competentiemanagement

24 augustus 2012 - Het gros van de bedrijven denkt in competentiemanagement de heilige graal te hebben gevonden. Competentiemanagement is echter geen panacee voor alle bedrijf- en alle personeelskwalen. Slecht leiderschap frustreert de implementatie en het effect van competentiemanagementinstrumenten. Bedrijven schieten zichzelf in de voet door gebrekkige investering in goed leiderschap.

Dit constateert Daphne van den Broek, senior consultant en psycholoog bij Right Management. En dit terwijl competentiemanagement-instrumenten eerder vaagheid en abstractheid creëren dan sturing. Bij bedrijven heerst veel onduidelijkheid over de definitie van competenties. Het gros van de competenties zoals flexibel, kwaliteitsgericht en assertief is vaag en multi-interpretabel. Bovendien leiden de vereiste competenties niet perse tot het gewenste gedrag en zijn competenties extreem lastig meetbaar. 



Effectiviteit van competenties

Bedrijven laten de keuze van competenties vaak niet tot stand komen in relatie tot wat het personeel effectief maakt. Bestuursleden doen water bij de wijn om een lijstje van competenties af te tikken. De focus ligt teveel op het bereiken van consensus, in plaats van kijken naar wat werkelijk werkt. Het ontwerpproces is tijdrovend, terwijl managers het instrument vaak op de plank laten liggen of erdoor op een abstracte manier gaan communiceren. Bedrijven moeten niet heilig geloven in de werking van dergelijke processen. Het zijn slechts instrumenten. Deze komen pas goed uit de verf als ze goed worden gebruikt. 

Toegevoegde waarde

Om competentiemanagement een toegevoegde waarde te geven en te ontwikkelen tot een effectief instrument is het noodzakelijk om eerst te werken aan de ontwikkeling van de managers die met het instrument moeten werken. Daarnaast moeten de instrumenten bruikbaar en concreet zijn. Het gebruiken van een duur koksmes betekent helaas nog niet dat iemand kan koken. Hetzelfde geldt voor competentiemanagement. Bedrijven moeten bij de implementatie van competentiemanagement niet denken dat ze dan na de implementatie klaar zijn, maar investeren in goed leiderschap. Alleen als het management goed kan omgaan met de instrumenten is competentiemanagement van waarde voor het bedrijf.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-manager zet externen in voor invullen specifieke competenties
 Top tien meest gevraagde competenties van hoogopgeleiden
 Drie leiderschapscompetenties die onmisbaar zijn in Het Nieuwe Werken
 Drie suggesties voor een andere kijk op competentieontwikkeling
 
 
reacties
 
Willem  |   | 
24-08-2012
 | 
08:52 uur
Aandacht voor en werken aan goed leiderschap is ondanks de fantastische bijdragen van bijvoorbeeld Covey en Collins bijzonder onderschat.

Voor wie wél echt leiderschap ambieert: maak gebruik van de zeer betaalbare TMA Talentenanalyse van Focus op Sales. Gecombineerd met het vakvrouwschap van Judith Winkel krijg je daarmee buitengewoon goed gereedschap in handen om je medewerkers echt te leren kennen en vandaar uit op de juiste wijze aan te sturen. Een echte aanrader!
Bert-Jan van der Mieden  |   | 
24-08-2012
 | 
09:19 uur
Dit artikel is mij uit het hart gegrepen en als professional roep ik al sinds 1992 dat alle instrumenten slechts hulpmiddelen zijn. Je kunt slecht leiderschap en management wellicht een tijdje verbloemen door allerlei toeters en bellen, maar het gaat een keer mis. Alhoewel veelal ook helaas veel te laat. Teveel of niet goed ingezette instrumenten kosten nodeloos veel geld. Slecht leiderschap nog meer. Herstel begint bij de top, die moet het aanpakken. Een externe inhuren is vandaag de dag uit den boze, maar ik zou zeggen ''uitzonderingen bevestigen de regel''. Tenminste als ze willen overleven, of als ze meer winst willen maken.
Koos Groenewoud  |   | 
24-08-2012
 | 
12:11 uur
Ik ben het van harte eens met de opmerkingen over slecht leiderschap. Ik hoop van ganser harte, dat de ''war for talent'' in combinatie met de impact van de nieuwe media en het invoeren van 360 graden feedback van grote invloed zijn op het gedrag van de slechte leiders. Helaas zijn veel managers en bestuurders zelf bezig met overleven en de waan van de dag, waardoor ze zich niet realiseren dat het binden en boeien van medewerk(st)ers van groot belang is. Immers als je talenten kwijt raakt, komen er geen nieuwe voor terug. dan sta je met lege handen.
Roland  |   | 
3-09-2012
 | 
09:47 uur
Absoluut eens met dit artikel. Daarom investeren wij in onze organisatie heel veel in het vormen, begeleiden en ondersteunen van onze leidinggevenden, o.a. via maandelijkse 3 uur durende intervisie. Geen enkel instrument vervangt de kwaliteit van goed leiderschap.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10