Mentale vitaliteit: de kracht van aandacht voor collega’s
18 april 2012 -
Relaties vragen om onderhoud. Besteedt u geen aandacht aan uw partner of familieleden, dan loopt de relatie in het slechtste geval op de klippen. Maar hoe zit het met de relatie met uw collega’s? Harold van Gerven van Care4HR over relatieonderhoud op het werk en mentale vitaliteit.
Als leidinggevende of professional besteedt u vele uren per dag aan werken. En werkt u niet, dan bent in gedachten bij dat lastige gesprek dat u voor de boeg hebt. Of bij een cliënt die u tevreden wilt houden, een probleem dat u op wilt lossen of doelstellingen die u wilt halen. De werk-privébalans is vaak ver te zoeken. Het gevolg: uw partner, kinderen en familieleden klagen over gebrek aan aandacht. En terecht.
Tijd voor uw teamleden Op het werk gaat de meeste tijd naar de ontwikkeling van producten en diensten, marketing en verkoop, het uitvoeren van businessmodellen en deelnemen aan vergaderingen. Maar hoe zit het met de tijd die gaat naar collega’s, teamleden en leidinggevende? Op het gebied van samenwerking valt nog een flinke winst te behalen. Lopen de relaties met collega’s moeizaam, dan zijn we vaak geneigd om de situatie te ontvluchten. Of we negeren de collega in kwestie of beperken ons tot het minimale contact. Op die manier heeft u het minst last van de situatie. Althans: op de korte termijn.
Uzelf laten zien
Elke relatie heeft oprechte aandacht nodig. De relatie met uw partner, kinderen, familie en vrienden loopt stuk als u er geen tijd voor vrij maakt en er niet voor vecht. Waarom zou dit anders zijn in de samenwerking met uw leidinggevende, medewerkers en collega’s? Omdat dit zakelijke relaties zijn? De grenzen tussen zakelijk en privé vervagen. We moeten daarom meer van onszelf laten zien in het zakelijke leven. Wie bent u en waar staat u voor? Wat verwacht u van collega’s? En wat spreekt u af over uw samenwerking? Kortom: hoe staat het met uw mentale vitaliteit?
Mentaal vitaal in drie eenvoudige stappen
Wilt u de relaties op het werk vitaal krijgen en houden? Lees dan hoe u in drie stappen meer resultaat uit uw werkrelaties haalt.
Stap 1: Ken uzelf en maak een plan Wie bent u? Wat zijn uw sterke en minder sterke punten? Hoe wilt u overkomen en past dat bij wie u werkelijk bent? Bent u ‘congruent’? Heeft u doelen of waarden geformuleerd en deze gekoppeld aan een actieplan? Met een actieplan kunt u hier concreet invulling aan geven. Heeft u een agenda of opdracht meegekregen, en kunt u deze delen met uw teamleden? Maak dit alles helder voor uzelf. Heeft u een plan, dan kunt u dit op een consequente wijze delen met uw werkomgeving.
Stap 2: Ken uw teamgenoten Wat is de familie- en gezinssituatie van uw collega’s? Toon hier regelmatig belangstelling voor. Vraag uw collega’s wat voor hobby’s ze hebben en vraag hen wat ze daarin boeit. Het vertelt vaak heel veel over hun drive en motivatie. En laat ze u ook leren kennen! Drink samen koffie, lunch regelmatig samen met uw team. Het is de ultieme gelegenheid om aan de relatie te werken. Bovendien bespaart u tijd: tijdens lunch of koffie bespreekt u spontaan een voorval met een klant of deelt u de uitkomst van een vergadering. Zit uw agenda zo vol dat dit niet spontaan kan? Plan deze afspraken dan in uw agenda!
Stap 3: Benut elkaars verschillen!
Dat opvattingen verschillend zijn, betekent niet dat de ander ‘lastig’ is. Zie het als een voordeel: u vult elkaars minder sterke punten aan. De zoektocht naar het anders-zijn van teamleden levert nuttige informatie en nieuwe inzichten op. Vanuit de Meyers Briggs Type Indicator (MBTI®)-theorie blijkt dat een divers team de beste resultaten levert. Het betekent niet direct dat het resultaat altijd het gemakkelijkst tot stand komt. Een goede relatie draagt echter wel bij aan een snellere en betere oplossing.
De winst: meer werkplezier en tijdbesparing
Aandacht geven en een relatie opbouwen dragen bij aan het onderling vertrouwen. Dit vertrouwen vertaalt zich terug in een goede werksfeer én in goede resultaten. Oprecht, bewust en consequent aan vertrouwen werken maakt u in korte tijd veel effectiever - zonder dat het u extra energie kost. Kortom: mentaal vitaal zijn is leuker en bespaart tijd. En dat terwijl uw teamleden en collega’s ook nog eens aan de realisatie van uw businessdoelstellingen werken. Zo heeft u weer meer tijd over om aan uw privérelaties te werken. En dat zal het thuisfront zeker waarderen.
Mentale vitaliteit geeft rust en balans op het werk en thuis. Wie zich mentaal fit voelt zal zich daarnaast minder snel ziek voelen of melden waardoor het tevens bijdraagt aan een goed preventief ziekte verzuim beleid.
Je haalt hier één belangrijk onderdeel aan van Mentale Vitaliteit. Door hier meer bewustwording voor te creeren ontstaat er niet alleen een positief effect in de relaties,en is een goed preventief middelbij (ziekte)verzuim. Het leidt ook tot een hogere productiviteit, meer werkplezier, meer innovatie en een hogere mate van welzijn ( volgens de wereldgezondheidsorganisatie WHO)
Naast MBTI welke naar de gedragtyperingen kijk is het interessant om echt vanuit de mentale weerbaarheid te onderzoeken, De meest betrouwbare test hiervoor is de MTQ48 een vragenlijst waar naast vertrouwen ( zelf- en interpersoonlijk) ook wordt onderzocht de mate van Controle ( leven en emoties) Commitment en hoe mensen om gaan met veranderingen en uitdagingen( Challenge) De methodieken zijn vertaalt naar ontwikkelsuggesties welke door een leidinggevende of coach kunnen worden ingezet. 50% van onze prestaties worden bepaald door onze mentale weerbaarheid terwijl we slechts 5% van onze ontwikkeltijd hier aandacht voor nemen. Meer lezen? Binnenkort is mijn Ebook hierover klaar en wil ik dit graag delen met belangstellenden.