Tien manieren om via social media op te vallen bij recruiters
27 maart 2012 -
Hoewel de werkloosheid in Nederland toeneemt, lijkt de arbeidsmarkt in de IT-sector juist steeds krapper te worden. CIBER Nederland zoekt bijvoorbeeld weer 140 nieuwe medewerkers. Het bedrijf maakt bij haar wervingsproces voor een groot deel gebruik van social media. Recruiter Ruud Reijmerink, onlangs verkozen tot Twitteraar van het jaar, geeft speciaal voor werkzoekende IT'ers tips om op social media positief op te vallen bij recruiters.
1. Het belangrijkste startpunt is dat u uitgaat van uw goede kwaliteiten en eigenschappen. Wat zijn uw passies en waar bent u goed in? Hoe kunt u dit vertalen naar uw droombaan? Zorg ervoor dat u dit op een rijtje hebt én uitdraagt via LinkedIn, Twitter en andere sociale netwerken.
2. Als u helder hebt wat deze droombaan is, zorg er dan voor dat deze goed zichtbaar is op uw LinkedIn-profiel. Heeft u op dit moment geen baan, zet dan bij uw huidige functie deze droombaan - en dus niet 'op zoek naar een nieuwe uitdaging' of 'in between jobs'. Op die manier weet een recruiter meteen of u een mogelijke kandidaat bent voor een vacature.
3. Laat uw eigen expertise zien, door op LinkedIn actief deel te nemen aan discussies binnen de voor u relevante groepen. Op deze manier kunt u zich in de spotlights spelen van potentiële werkgevers en recruiters.
4. Laat op de sociale netwerken duidelijk zien wat uw passie is en waar u expertise in hebt. Dit kan door op LinkedIn of Twitter interessante kennis of ervaring te delen via een statusupdate, of u aan te sluiten bij een blog over uw vakgebied. Hoe zichtbaarder u bent, des te groter is de kans dat u gevonden wordt.
5. Maak altijd een duidelijk onderscheid wat u doet met LinkedIn, Twitter, Facebook en andere netwerken. Maak dus geen automatische koppelingen tussen de verschillende netwerken; iets wat interessant is voor uw vrienden op Facebook, is niet per se relevant voor uw zakelijke netwerk op LinkedIn. Te veel ruis op uw zakelijke profiel is een reden voor recruiters om af te haken.
6. Zoek online contact met gelijkgestemden. Creëer uw eigen 'community' en ga het gesprek aan; of dat nu op een blog is of een sociaal netwerk. 'Engagement' is nog belangrijker dan het alleen maar delen en zenden van expertise.
7. Help ook anderen vanuit uw passies en netwerk. Alleen als u heel veel deelt en geeft, zult u ook hulp terugkrijgen.
8. Blijf altijd authentiek. Als u zich gaat profileren op onderwerpen waar u eigenlijk niet veel van af weet, prikken mensen (en dus ook recruiters) daar snel doorheen.
9. Val op door ook leuke dingen te delen (humor werkt altijd wel goed). Blogs en LinkedIn zijn vaak wat serieuzer dan Twitter en Facebook, wissel daarom inhoudelijke berichten af met wat luchtigere updates.
10. Heb geduld. Verwacht niet dat u binnen een dag resultaat boekt. Het is een proces dat soms een aantal maanden duurt.
Connecties
Reijmerink: "Wie als recruiter actief is op LinkedIn, Twitter en Facebook heeft toegang tot een enorm netwerk aan potentiële werknemers. Met name tweedegraads-contacten zijn hierin belangrijk: als u laat weten dat u een SAP-consultant zoek, heeft u via social media indirect toegang tot alle connecties van uw eigen directe netwerk. Voor werkzoekenden is het belangrijk om zichzelf in de picture te spelen, door duidelijk te maken waar ze goed in zijn en wat ze zoeken. Op die manier komt een recruiter eenvoudig bij u uit - direct of via een gemeenschappelijke connectie. IT’ers die bij het zoeken naar een nieuwe baan geen gebruik maken van social media, lopen het risico dat ze die droombaan mis lopen."
Beetje jammer dat de vacatures bij Ciber genoemd worden. Hun eisen:
''Afgeronde relevante Bachelor/Master opleiding
Minimaal 5 jaar implementatie ervaring in meerdere producten van SuccessFactors
Minimaal 2 jaar pre-sales ervaring
Minimaal 10 SuccessFactors projecten uitgevoerd
Kennis van XML of HTML is wenselijk.
Analytisch sterk en een uitstekend probleemoplossend vermogen
Communiceert helder en zakelijk''
Als je dat aan boord hebt hoef je volgens mij helemaal niets te doen op Social Media want die recruiter klopt vanzelf wel aan je deur.
Natuurlijk zijn het wel goede tips van Ruud Reijmerink maar er zit een aandachtspuntje in de staart van het artikel.
''10. Heb geduld. Verwacht niet dat u binnen een dag resultaat boekt. Het is een proces dat soms een aantal maanden duurt.''
Het lijkt me dat een werkzoekende vooral en in de eerste plaats bezig moet blijven in zijn of haar expertise. Of met cursussen, inderdaad in discussies op het internet, vrijwilligerswerk of verzin het maar. Als je maar in het ritme blijft. Op die manier houd je de controle en dat maakt je sterker want actief worden op Social Media en dan gaan zitten afwachten...