zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Voorkom burnoutklachten door overpresteren van thuiswerkers

14 februari 2012 - Het Nieuwe Werken (HNW) heeft als belangrijk kenmerk het tijd- en plaats onafhankelijk werken. Een betere balans tussen privé en werk wordt vaak genoemd als belangrijk voordeel. Er kleven echter ook nadelen aan tijd- en plaats onafhankelijk werken. Irene Grootendorst van hnwbijdeoverheid.nl gaat in op deze consequenties van thuiswerken.

Wat regelmatig naar voren komt is dat bij thuiswerkers de inzet van de medewerkers niet afneemt maar angstvallig toeneemt. Er is eerder sprake van overpresteren dan van onderpresteren. Het tegenstrijdige hiervan is dat veel leidinggevenden zich juist zorgen maken over thuiswerkende teamleden die in de verleiding komen om de kantjes ervan af te lopen. Toegegeven: dit komt voor. Echter bij een kleine minderheid. Verreweg de meeste thuiswerkers hebben in meerdere of mindere mate last van te veel en te lang doorwerken. 



Plichtsgetrouwe compensatie
Wat is er dan precies aan de hand? Thuiswerkers voelen zich al snel schuldig als ze even een half uurtje wat anders hebben gedaan en compenseren die tijd heel plichtsgetrouw. Als ze op de werkplek aanwezig waren geweest was die ‘verloren tijd’ vrij acceptabel geweest en de behoefte of noodzaak om te compenseren nihil. Ook hebben veel thuiswerkers het gevoel zich waar te moeten maken tegenover hun collega’s en leidinggevenden in die zin dat ze resultaat willen leveren en dan ook nog van excellente kwaliteit. Dat redden ze vaak niet in de beschikbare tijd en vervolgens doen ze er een flinke schep bovenop. De lat ligt dan wel heel erg hoog. Voor leidinggevenden en collega’s is niet altijd duidelijk hoeveel extra tijd ze erin gestoken hebben en daarbij zijn ze ook sneller tevreden met het resultaat dan de thuiswerkers zelf. 

Wie heeft de neiging tot overpresteren?
Welke thuiswerkers zijn vooral ‘vatbaar’ voor overpresteren? Een aantal kenmerken spelen een belangrijke rol bij de neiging tot overpresteren van thuiswerkers. Medewerkers die normaal gesproken al vrij perfectionistisch zijn hebben een verhoogde kans om tijdens het thuiswerken over hun grenzen heen te gaan en eindeloos door te blijven werken. Dit geldt ook voor hele betrokken en verantwoordelijk ingestelde medewerkers. Ook zij trekken veel werk naar zich toe en dit mechanisme wordt versterkt als ze niet regelmatig contact hebben met hun teamleden. Een ander kenmerk is een sterke voorkeur voor controle. Deze mensen vinden het prettig om te werken met afgebakende taken en kaders die zij niet goed in beeld krijgen bij thuiswerken. Gevolg: zij gaan extra veel en lang doorwerken.
Als bovenstaande zaken niet goed gekanaliseerd worden kunnen een groot aantal thuiswerkers burnoutklachten ontwikkelen. De vraag is dan ook: hoe kunt u het overpresteren van thuiswerkers in een vroeg stadium tackelen en daardoor een andere kant uitbuigen? 

Drie tips
Hieronder een aantal tips, zowel voor de thuiswerkers zelf als voor hun directe collega’s en leidinggevende.
1. Voor perfectionistisch ingestelde mensen (en dus ook thuiswerkers) de vraag: wanneer is goed, goed genoeg? En de vervolgvraag luidt: voor wie is het goed genoeg? Het inzicht achter deze vragen ligt in het gegeven dat de mensen om u heen al in een veel eerder stadium tevreden zijn met uw werk. Alleen uzelf bent dat niet. Dus al die uren extra werk doet u voor uzelf. Als u zich daar goed bij voelt is dat natuurlijk geen probleem, alleen het gevaar van overpresteren en burnoutklachten is wel aanwezig.
2. Verantwoordelijk ingestelde mensen hebben de neiging te veel werk naar zich toe te trekken en kunnen daar uiteindelijk onder gebukt gaan. Wat zij zich niet altijd realiseren is dat hun gedrag direct van invloed is op het gedrag van hun collega’s. Met andere woorden: door werk stelselmatig naar u toe te trekken zorgt u er onbewust/indirect voor dat anderen steeds makkelijker werk naar u toeschuiven. Zij ontvangen geen signalen van u dat het u teveel is en zijn zich van geen kwaad bewust. Sterker nog, ze zijn heel blij met u! Totdat het u teveel wordt. De tip luidt: informeer uw collega’s regelmatig waar u mee bezig bent voordat u zich beschikbaar stelt voor een extra taak. Omgekeerd ligt hier ook een ‘verantwoordelijkheid’ voor collega’s en leidinggevende.
3. De laatste tip voor leidinggevenden van mensen met een sterke voorkeur voor controle: gooi ze niet in het diepe! Dat maakt de onzekerheid en behoefte aan controle (afgebakende taken etc.) alleen maar groter. Doe het stapsgewijs en realiseer u dat niet iedereen optimaal functioneert in een situatie met veel vrijheden. In dat opzicht past HNW niet bij iedereen. Er kan veel geleerd en ‘ingetraind’ worden op het gebied van vaardigheden èn er zijn grenzen. In overleg kan dan gezocht worden naar andere mogelijkheden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Thuiswerkers zijn tevreden medewerkers
 Negen slimme tips voor uw thuiswerkdag
 Neuroot kan beter niet thuiswerken
 De valkuilen van het nieuwe werken
 
 
reacties
 
Marjolein  |   | 
14-02-2012
 | 
12:58 uur
Goed artikel, ik denk zeker dat leidinggevenden niet alleen moeten sturen maar ook moeten beschermen. Zeker als je medewerkers hebt die nogal perfectionistisch zijn en geneigt zijn om veel naar zich toe te trekken.
Irene  |   | 
14-02-2012
 | 
19:06 uur
Ja, inderdaad Marjolein! Ik denk overigens dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen thuiswerker(s), leidinggevende en overige teamleden. Door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan en tussentijds te evalueren, kunnen eventuele risico's m.b.t. overpresteren zo minimaal mogelijk worden gemaakt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10