Multicultureel management draagt bij aan succes internationale zaken
26 januari 2012 -
Het lastige aan internationaal zakendoen, is onbekendheid met de lokale omgeving en de (zakelijke) cultuur in een gastland. In de afgelopen tien jaar is duidelijk geworden hoe immigranten uit een bepaald gastland, een positieve impact kunnen hebben op de internationalisering van Nederlandse bedrijven naar dat land. Recent onderzoek bevestigt dit beeld, maar laat ook een omgekeerd effect zien.
Go/NoGo beslissingen voor internationaal zakendoen zijn gebaseerd op inzicht in lokale condities en algemene kennis van internationaal zakendoen. Deze inzichten kunnen verkregen worden door ervaring of door kennis extern in te kopen. Een alternatief hiervoor is het werven van medewerkers en managers met een multiculturele achtergrond. De ervaring met zowel de cultuur van het gastland als de eigen (bedrijfs)cultuur kan een uniek concurrentievoordeel zijn in internationale activiteiten.
Kennis en vaardigheden
Dit positieve ‘immigranten effect’ is vanuit verschillende invalshoeken te onderbouwen. Zij hebben kennis van de cultuur, taal, markt en sociale gewoonten. Bovendien brengen immigranten zakelijke vaardigheden en lokale sociale contacten in. Dit vergroot de kans op succes. Uit de geschiedenis blijkt dat landen juist zakendoen met buitenlandse markten waar veel van hun immigranten vandaan komen, wat Nederland bijvoorbeeld heeft met Indonesië. Hierbij valt op, dat bedrijven opgericht door immigranten van een bepaald gastland, ook eerder geneigd zijn (meer) te investeren in het ‘geboorteland’.
Strategievorming
Maud Oortwijn, auteur van Zakendoen over de grens deed onderzoek naar de strategievorming in internationaal zakendoen in samenwerking met de Warwick Business School (UK). Zij volgde de besluitvorming van 27 bedrijven voor internationaal zakendoen. Gedurende het besluitvormingsproces beslissen diverse bedrijven -tegen de verwachtingen in- de plannen a) stop te zetten, b) uit te stellen of c) grondig te wijzigen. Een groot deel van de internationale investeringsplannen d) gaat echter gewoon door.
Multiculturele manager
Het onderzoek van Oortwijn laat zien hoe multiculturele medewerkers van invloed zijn op het succes van internationaal zakendoen. Deze invloed blijkt ondermeer uit de beslissing om al dan niet zaken te gaan doen in een voor de organisatie onbekend gastland. Van de bedrijven die succesvol doorgaan, heeft een opvallend groot deel een multiculturele manager met een achtergrond in de gastregio. Maar het omgekeerde is ook het geval.Investeringsplannen van ondernemers met een multiculturele achtergrond worden ook vaker stopgezet. Dit zijn dan vooral kleinere ondernemingen met een beperkte internationale ervaring: start-up’s die samen met een lokale partner een internationaal business plan ontwikkelen. De vaak persoonlijke lokale contacten zijn het belangrijkste concurrentievoordeel op basis waarvan gekozen is voor de internationale activiteiten. Op het moment dat er iets misgaat in deze samenwerking, valt het business plan geheel om.