Communicatiebureaus wereldwijd verwachten groei in 2012
13 januari 2012 -
Uit onderzoek van Worldcom Public Relations Group blijkt dat communicatiebureaus wereldwijd optimistisch zijn over de bedrijvigheid in 2012. De bureaus zien eind 2011 dat veel organisaties de communicatiebudgetten verruimen. Veel bureaus verwachten in het eerste kwartaal van 2012 nieuw personeel aan te nemen en hebben meer vet op de botten dan een jaar geleden.
Uit het onderzoek blijkt dat ruim 67 procent van de communicatiebureaus dit jaar financieel sterker begint dan in 2011. 64 procent zag een opmerkelijke toename van nieuwe bedrijvigheid aan het einde van vorig jaar. Meer dan 76 procent van de ondervraagde bureaus heeft onlangs nieuwe medewerkers aangetrokken of is van plan om in het eerste kwartaal van 2012 het personeelsbestand uit te breiden. Wereldwijd signaleren de bureaus groei in de sectoren: technologie, consumentenproducten, zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg, reis- en transport en in de energiesector.
Nieuw leven
Maarten Halsema, directeur van IvRM en partner van Worldcom Public Relations Group in Nederland: "Ook in Nederland en België zien wij in het laatste kwartaal van 2011 een voorzichtig herstel. Een groeiend aantal bedrijven blaast het communicatiebeleid nieuw leven in waardoor we een verschuiving ervaren van projectmatige samenwerking naar meer structurele samenwerking. Alsof onderhoudsachterstanden in het communicatiebeleid worden weggewerkt."
Het onderzoek is in december uitgevoerd onder meer dan 100 communicatiebureaus uit Azië, Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. De communicatiebureaus zijn actief voor uiteenlopende klanten variërend van kleine en middelgrote bedrijven tot Fortune 50-bedrijven.