16 december 2011 -
Uit onderzoek van Ruigrok | NetPanel onder 655 respondenten in opdracht van Stichting Bedrijfs Cultuur Abonnement (BCA) blijkt dat de Nederlandse werknemer genoeg heeft van cadeaus als een set borden met bedrijfslogo of een chocoladefondueset. Een derde van de respondenten gaf aan dit jaar graag een culturele belevenis in het kerstpakket te vinden als zij zelf het pakket mochten samenstellen.
Volgens BCA directeur Babs Schipper is het een signaal dat er dit jaar zo ruimschoots voor cultuur gekozen wordt met kerst.
30 procent bezoekt minder culturele activiteiten
Uit het onderzoek blijkt dat bijna een derde van de ondervraagden de afgelopen twee jaar minder vaak minder vaak een culturele activiteit heeft bezocht. Dat komt voornamelijk door de crisis (43 procent) en door tijdgebrek (35 procent). Echter 60 procent van alle respondenten zou wel vaker wíllen gaan, en de helft van de respondenten geeft ook aan vaker te zullen gaan als zij korting zouden krijgen
Teleurstelling
Van de respondenten geeft twintig procent aan het kerstpakket niet te gebruiken. In zestien procent van de gevallen is men teleurgesteld in de inhoud van het kerstpakket en hetzelfde percentage vindt dat het geld beter besteed had kunnen worden. 37 procent van de respondenten zou de waarde van het gehele kerstpakket of een deel ervan aan een goed doel willen geven. Nu blijkt uit het onderzoek van Ruigrok | Netpanel dat een derde ook een culturele belevenis in het kerstpakket wel ziet zitten.
Het kerstpakketten seizoen loopt op zijn einde en op basis van eigen ervaringen kunnen wij zeggen dat in 2011 de voorkeur uitging naar kerstpakketten met het thema duurzaamheid en biologisch. Verder zijn er verbazingwekkend veel pakketten verkocht waarbij leuke non food artikelen zijn verpakt, denk aan kelken, schalen, kaarsen, beelden etc.