18 november 2011 -
Marketing- en communicatiedirecteurs wereldwijd vinden dat de voordelen van sociale media dubbel en dwars opwegen tegen de risico’s. Zij zien vooral voordelen op vlak van klantentrouw, merkherkenning, nieuwe klanten vinden en betere klantenservice. Dit schrijft 6Minutes.be.
"Hoewel er ook risico’s aan verbonden zijn, is het voor merken geen optie meer om achter te blijven op sociale media. Managers moeten inzien dat in contact treden met hun doelgroepen, deelnemen en starten van dialogen en het stimuleren van feedback nu meer dan ooit van belang zijn. Dit alles beïnvloedt de merkreputatie nameljk," stekt Leslie Gaines-Ross, Chief Reputation Strategist van Weber Shandwick.
Negen pijlers om merken meer ‘social’ te maken
Weber Shandwick vergeleek de dingen die ‘topmerken’ doen om hun merk social te maken en vergeleek die met wat ‘gewone merken’ doen. Vervolgens identificeerde de het adviesbureau negen pijlers die helpen om een merk meer sociaal te maken:
1. Zorg voor originele content Wereldwijde topmerken onderscheiden zich door het creëren van originele content. 45 procent van deze merken creëert ‘inhoud’ speciaal voor sociale media.
2. Ga mobiel
Topmerken bieden 44 procent meer merk-gerelateerde mobiele content aan dan ‘gewone’ merken, bijvoorbeeld met ‘check-in’ apps (43 procent meer dan reguliere merken) en proximity marketing (41 procent meer).
3. Integreer merkpersoonlijkheid
Topmerken zijn bijna dubbel zo actief als gewone merken om een ‘persoonlijkheid’ te creëren en vertalen deze merkidentiteit consistent in zowel sociale als traditionele media.
4. Geef sociale media een centrale plek in de organisatie
61 procent van de topmerken heeft een manager of strateeg die zich specifiek bezighoudt met sociale media, tegenover 41 procent bij reguliere merken. Volgens één van de onderzoeksrespondenten is het heel belangrijk om sociale media activiteiten centraal te beheren en te plannen.
5. Luister meer dan u praat
Topmerken passen hun boodschappen aan op de behoeften van hun doelgroepen en integreren de meningen en feedback van fans in hun verhalen.Dit gebeurt bijna twee keer zo vaak dan bij reguliere merken. Topmerken zijn ook dubbel zo vaak bereid om een product of dienst aan te passen op aanbeveling van de ‘fans’.
6. Gebruik de juiste instrumenten om de effectiviteit van sociale media te meten
Topmerken beschouwen verhoogde conversies, afnemende belvolumes enzovoort als belangrijkste indicatoren om de effectiviteit van sociale media te meten.
7. Denk globaal
Topmerken hechten veel meer waarde aan een wereldwijd bereik van hun sociale media activiteiten dan reguliere merken. Een wereldwijd bereik draagt bij aan betere service en reputatie.
8. Zoek steun buiten de organisatie
Vergeleken met reguliere merken schakelen topmerken bijna twee keer zo vaak andere bedrijven in om hun sociale media prestaties te meten en te verbeteren.
9. Wees alert
Topmerken zijn steeds alert op de bescherming van hun reputatie. Sinds de Wikileaks affaire zijn topmerken 85 procent alerter geworden.
Bron:6Minutes
Leuk artikel. Vooral het wees alert gedeelte. Je kunt als bedrijf ook letterlijk een Google Alert instellen zodat je elke dag op de hoogte bent wat er over je bedrijf op internet wordt geschreven.