3 oktober 2011 -
Eén op de vijf Europese bedrijven heeft geen hotelprogramma. Dit betekent dat zij besparingen laten liggen in de vorm van gecontracteerde hoteltarieven. Bijna tweederde van de Europese zakenreisinkopers (63 procent) houden wel bij wat er aan ‘ancillary fees’ wordt uitgegeven (toeslagen die vliegmaatschappijen heffen voor ‘extra’s’, zoals het inchecken van een tweede koffer of catering aan boord).
Van de 37 procent die op dit moment geen zicht heeft op de uitgaven aan extra’s, is 25 procent hier binnen een jaar verandering in te brengen. Dit blijkt uit onderzoek van Expedia en de GBTA Foundation naar het reisbeleid van 300 bedrijven, zo schijft Zakenreis.nl.
Vergoedingen
De Europese travel managers vergoeden wat vliegen betreft het vaakst de onkosten gemaakt voor het inchecken van bagage (73 procent), gevolgd door wijzigingskosten (51 procent), maaltijden aan boord (30 procent) en voorkeursstoelen (21 procent). Bij hotels zijn dat parkeerkosten (76 procent), internet (70 procent), luchthaventransfers (51 pocent) en een late check-out (25 procent).
Minder tolerantie
Uit het onderzoek blijkt dat Europese bedrijven hun reisbeleid regelmatig tegen het licht houden: 87 procent heeft in de afgelopen twee jaar een evaluatie gehouden. De tolerantie voor overtreding van het reisbeleid is lager geworden: 21 procent bestraft dit door de buiten de policy gemaakte onkosten niet te vergoeden. In 2010 was dit nog veertien procent. Het aantal bedrijven dat geen consequenties verbindt aan overtreding van de regels is gedaald van twintig procent vorig jaar tot dertien procent nu.
Vaker business class
Wel zijn de bedrijven soepeler geworden ten aanzien van de reisklasse. Naar elke regio - behalve binnen Europa - mag vaker business class worden gereisd dan in 2010. Zo vindt 46 procent het goed dat medewerkers business class reizen naar Noord-Amerika (was 34 procent), naar Azië/Stille Oceaangebied is dat 38 procent (was 28 procent) en naar India/Midden-Oosten/Afrika 50 procent (was 38 procent).
Contracten
Het afsluiten van contracten met luchtvaartmaatschappijen en andere reisleveranciers is een belangrijke manier om de kosten onder controle te houden. Toch eist slechts 24 procent van de bedrijven dat medewerkers boeken bij gecontracteerde airlines. Tien procent stelt dit nooit als eis. Wat hotels betreft, wordt door 72 procent van de bedrijven een maximumbedrag gehanteerd dat de reiziger aan een overnachting mag uitgeven. 22 procent stelt een limiet aan het aantal sterren dat mag worden geboekt. 60 procent wil dat reizigers hun huurauto reserveren bij een verhuurbedrijf waarmee prijsafspraken zijn gemaakt. 87 procent heeft regels over de toegestane reisklasse ingeval van treinreizen. Eenderde vindt het goed dat reizigers eerste klas tickets reserveren, terwijl 56 procent de tweede klas verplicht stelt.
Bron:Zakenreis.nl