zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

September beste opleidingsmaand gemotiveerde medewerkers

12 augustus 2011 - Na de zomervakantie neemt de belangstelling om een bedrijfsopleiding te volgen met 30 procent toe. Medewerkers zijn na de zomer weer helemaal opgeladen en willen hun carrière een boost geven. "Toch blijven uiteindelijke boekingen vaak achter door een snelle terugval in het dagelijkse werk," aldus Jan Smits, directeur van Fources.

In de vakantieperiode nemen medewerkers de tijd om goed na te denken over hun carrière- en opleidingswensen. Als de werknemer terug komt van vakantie, worden bewuste stappen gezet om nu eindelijk die MBA-opleiding of management-cursus te volgen. Opvallend is ook dat in september veel meer informatie over persoonsgerichte opleidingen wordt opgevraagd, dan over vakgerichte opleidingen. Smits: "Je merkt in de maand september echt dat de medewerker even de tijd heeft gehad om over zijn functioneren na te denken. Maar wanneer de stapels werk weer op het bureau liggen, wordt het voornemen voor het volgen van een opleiding op de lange baan geschoven. Zonde, want juist op dit moment zijn werknemers extra gemotiveerd." 



‘Zinloze’ opleidingsaanvragen

Als werknemers of managers hun volledige opleidingsbudget niet volledig besteden, worden ze het jaar erna vaak gekort op hun budget. Wanneer de medewerker aan het einde van het jaar merkt dat hij geen gebruik heeft gemaakt van zijn opleidingsbudget, wordt er nog snel een opleiding geboekt zodat de werknemer het jaar erop wel weer de beschikking heeft over een opleidingsbudget. Helaas zijn dit meestal opleidingen die niet tot bijna niet aansluiten bij de opleidingswensen van de medewerker en is de opleiding vaak weggegooid geld. 

Planning

Managers zouden hun medewerkers na terugkeer van de vakantie even apart moeten nemen om eventuele opleidingswensen te bespreken. Samen kan gekeken worden wanneer het volgen van een opleiding het beste in de planning past en kan de opleiding sneller geboekt worden. Hierdoor weet zowel de manager als de medewerker waar hij aan toe is en gaat opleidingsbudget niet verloren. Daarnaast voelt de medewerker zich gesteund door de manager, wat bijdraagt aan zijn loyaliteit aan de organisatie. 

Tips voor managers

Jan Smits geeft een aantal tips om opleiding in september te stimuleren:
- Plan direct na de vakantie een moment in met de medewerker om opleidingsmogelijkheden te bespreken.
- Stimuleer de medewerker om informatie over interessante opleidingen op te vragen. - Wanneer de opleiding aansluit bij de wensen van de medewerker, motiveer deze dan om zich ook daadwerkelijk in te schrijven.
- Zorg dat de medewerker voldoende tijd vrij houdt om de opleiding te kunnen volgen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer is zich niet bewust van sterke positie arbeidsmarkt
 Zomer is ideale moment voor opleiding
 Opleiding voorkomt dat personeel wegloopt
 Vakantie werpt ander licht op het werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10