Voedingsproducenten nog steeds sterk intern gericht
16 mei 2011 -
De voedingsmarkt kenmerkt zich door snel wisselende trends, veeleisende retailers en aanscherpende overheidseisen. Om adequaat op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen, moeten producenten meer samenwerken met toeleveranciers en afnemers. Toch heeft bijna een derde van hen geen enkele koppeling met systemen van ketenpartners gerealiseerd en wordt bij een even groot percentage de software nog steeds handmatig aangepast.
Dat blijkt uit het jaarlijkse Trendonderzoek IT in de voedingsmiddelenindustrie dat is uitgevoerd door Goals Marktbewerking in opdracht van Qurius. Voor het onderzoek zijn financieel directeuren en IT-managers van 300 bedrijven met meer dan 50 werknemers benaderd. Ruim twintig procent heeft de benchmark ingevuld.
Focus op efficiencyverhoging in voorraadbeheer Voor circa 50 procent van de bedrijven is optimalisatie van het voorraadbeheer hét speerpunt in 2011. Ketenintegratie kan hierbij voordelen opleveren, bijvoorbeeld in de vorm van Vendor Managed Inventory - waarbij de leverancier de voorraad bij de producent bewaakt. Dit concept wordt echter nauwelijks toegepast in de sector. Ook RFID (Radio Frequency Identification) kan de voorraadkosten aanzienlijk terugdringen, maar slechts 27 procent van de responderende bedrijven is hiermee bezig. We zien wel een sterke stijging in het gebruik van tracking & tracing systemen.
Vooral aansturing op financiële performance indicatoren
Financiële situatie
Voor de meeste bedrijven is de financiële situatie de belangrijkste KPI. Hierover is doorgaans voldoende actuele managementinformatie beschikbaar. Voorraadbeheer vinden we op een gedeelde vierde plaats. Merkwaardig, omdat de focus op voorraadbeperking ligt en integratie met systemen van partners tot structurele besparingen leidt. Productie staat op de tweede plaats in de lijst. Het inzicht in de productiviteit op de werkvloer blijkt sterk gestegen in vergelijking met vorig jaar.
Trage vervanging
In de benchmark van vorig jaar had het merendeel van de bedrijven een sterke voorkeur voor een integraal systeem boven deeloplossingen per bedrijfstaak (best-of-breed). Toch is nog geen kwart van de bedrijven momenteel bezig met de implementatie van zo’n systeem. Driekwart beschikt dus niet over complete en actuele managementinformatie die bijvoorbeeld inzetbaar is om de time-to-market van producten te verkorten en processen te stroomlijnen. Bovendien is de koppeling met systemen van ketenpartners lastig zonder integraal systeem.
Kortom, voedingsmiddelenproducenten benutten nog niet alle mogelijkheden voor de interne automatisering en externe ketenintegratie. Het onderzoeksverslag toont dit in vier secties: trends in de voedingsmiddelenindustrie, opties voor efficiencyverhoging, optimalisatie van logistieke processen en managementinformatie & IT.