Houd u aan de etiquette en behoud uw online lezers
22 maart 2011 -
E-mail van bedrijven wordt door bijna een vijfde van de ontvangers niet geopend. Ook worden mensen voorzichtiger met het geven van hun e-mailadres aan bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Exact Target en CoTweet, waarover 6Minutes.be bericht. Doe uw voordeel met de resultaten en zorg dat uw nieuwsbrieven wél gelezen worden.
Wanneer abonnees niet langer geïnteresseerd zijn in de mails van een bedrijf:
- klikt 67 procent op de link om uit te schrijven
- verwijdert zeventien procent de mail wanneer die binnenkomt
- markeert acht procent die als ‘spam’ of ‘junk’
- negeert zes procent de e-mails
- stelt twee procent een filter in
Herhaling en saaie content De meest voorkomende reden voor consumenten om zich uit te schrijven is dat ze de mails te vaak ontvangen. Anderen zeggen dat de content saai werd of te weinig veranderde na verloop van tijd. Specifieke redenen om uit te schrijven:
- 54 procent zegt dat de e-mails te vaak kwamen
- 49 procent zegt dat de content repetitief werd
- 47 procent ontvangt te veel mail en moest zich uitschrijven bij enkele bedrijven
- 25 procent vond de content vanaf het begin niet relevant
- 24 procent verkiest het om zelf informatie te verzamelen in plaats van dat bedrijven die opdringen
- 22 procent schreef zich in voor een eenmalig aanbod
- 13 procent zegt dat de omstandigheden veranderden (verhuisd, getrouwd, andere baan, enzovoort)
- 8 procent veranderde naar een ander bedrijf dat betere informatie levert
- 6 procent ontdekte dat ze de informatie op een andere manier konden krijgen (via blogs, Facebook, enzovoort)
Facebook Op Facebook gelden min of meer dezelfde principes. Redenen waarom mensen een merk niet langer leuk vinden, of ontvrienden:
- 44 procent zegt dat het bedrijf te vaak post
- 43 procent vindt dat hun wall overrompeld werd door marketingposts
- 38 procent zegt dat de content repetitief of saai werd na verloop van tijd
- 24 procent vindt dat het bedrijf niet genoeg koopjes aanbood
- 24 procent zegt dat de posts te promotioneel klonken
- 19 procent vond de content van in het begin niet relevant
- 17 procent beschrijft de bedrijfsposts als te vrijblijvend, niet gefocust op echte waarde
- 14 procent zoekt liever zelf informatie dan die opgedrongen te krijgen door bedrijven
- 12 procent zegt dat omstandigheden veranderden
De ‘regels’ op een rij
Email
Consumenten willen dat merken relevante content sturen, op maat van hun persoonlijke interesses. Ze verwachten van marketers dat ze de toestemming om te mailen die hen gegeven wordt goed gebruiken. Ze meten de kwaliteit van e-mails niet af tegen de beste in de industrie, maar de beste in hun mailbox.
Facebook
Consumenten zien Facebook als een goede manier om een relatie aan te gaan met merken die ze al kennen en vertrouwen. Ze verwachten dat marketers hun Facebookpagina’s fris en interessant houden en dat ze hun posts beperken om de sociale interactie niet in het gedrang te brengen.
Twitter
Consumenten die Twitter actief gebruiken, verwachten regelmatig, gefocuste Twitterberichten van merken, maar ze willen niet overspoeld worden. Ze verwachten ook snel antwoord als ze een vraag stellen via Twitter.
Bron:6Minutes
Ik ben het hiermee eens. Vooral saaien content is voor mij een reden om nieuwsbrieven niet te openen. Ik erken echter dat het erg moeilijk is om steeds weer goede en nieuwe content te brengen.